| De Klein Eilandbrug is ondertussen twee jaar gesloten voor autoverkeer.

Twee bruggen van de 92 bruggen zijn zo gevaarlijk dat ze tijdelijk moeten sluiten, of direct moeten worden gerenoveerd. Dat blijkt uit onderzoek dat werd gedaan op vraag van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). Bij tien bruggen zijn dringend maatregelen nodig. Opmerkelijk: slechts twee bruggen zijn volledig in orde, maar die worden niet onderhouden door het gewest.

De Brusselse regering heeft eind vorig jaar het meerjarig investeringsprogramma voor bruggen en viaducten goedgekeurd. Het plan werd maandag voorgesteld aan het parlement. Net als minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) eerder de situatie van de tunnels in kaart bracht, deed hij dat nu voor alle bruggen en viaducten. De aankomende vier jaar wordt 24 miljoen vrijgemaakt voor de meest dringende werkzaamheden.

In de loop van 2016 en 2017 werden op vraag van Smet alle bruggen en viaducten geïnspecteerd door onafhankelijke experten. Dat leverde een cartografie op van alle 138 tunnels, bruggen en viaducten in Brussel. “Op basis daarvan is een programma voor inspecties, onderhoud en renovatie opgesteld," klinkt het in het persbericht van de minister. "De komende jaren worden alle bruggen vakkundig gemonitord en onderhouden. We doen dit om situaties zoals de tunnelproblemen die we kenden te voorkomen. Op deze manier nemen we onze verantwoordelijkheid voor vandaag en voor de komende jaren.”

De bruggen werden kregen classificaties mee in de categorie A (bouwwerk verkeert in gevaarlijke staat) tot F (een bouwwerk zonder defecten). Op dit moment vallen twee bruggen in de categorie A. Het gaat om de Klein Eilandbrug in Anderlecht, die sinds twee jaar is gesloten voor het autoverkeer en een gedeelte van de Van Praetbrug. Brussel Mobiliteit heeft al opdracht gegeven een reparatieprogramma op te stellen.

Onder de bruggen die kunnen evolueren naar een gevaarlijke situatie, vallen onder andere het Hermann-Debrouxviaduct, de Van Praetbrug en trambrug Teichman. Bij ruim veertig bruggen zijn alleen kleine werkzaamheden nodig. Opvallend: slechts twee bruggen in het Brussels Gewest kregen de classificatie F mee: een bouwwerk zonder defecten. Die bruggen worden niet onderhouden door het gewest, maar door Infrabel en de NMBS.

lijst.png
lijst2.png

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit, bruggen, Pascal Smet

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni