Provincie Vlaams-Brabant kant zich tegen Brusselse kilometerheffing

© Ivan Put
Updated: 17-12-2020 - 13:47

De kilometerheffing die Brussel vanaf 2022 zou willen invoeren, kon eerder al rekenen op protest vanuit Vlaamse kant, maar nu verzet ook provincie Vlaams-Brabant zich. De fractievoorzitters van de CD&V, Open VLD en N-VA Vlaams-Brabant dienden op de provincieraad een motie in om af te zien van de kilometerheffing.

Volgens initiatiefnemer van de motie Gunther Coppens, factieleider van N-VA Vlaams-Brabant, zijn er onvoldoende alternatieven voor de wagen om de werkplek in Brussel te bereiken. Dat zou de ruim 350.000 inwoners die naar het Brusselse Gewest pendelen in de problemen brengen. Een derde daarvan is afkomstig uit Vlaams-Brabant.

“Bij de invoering van een kilometerheffing in het grootstedelijk gebied Brussel worden de Vlaams-Brabanders het zwaarst getroffen. In vergelijking met Brusselse pendelaars is dit een ongelijke behandeling en dat is onaanvaardbaar”, klaagt Coppens de stadstol aan. Daarom vragen de Vlaams-Brabantse fractieleiders af te stappen van wat zij “een discriminerende stadstol” noemen.

Onderfinanciering van Vlaamse Rand

Vlaams parlementslid Stijn Bex (Groen) wijst vooral naar het gebrek aan middelen voor het openbaar vervoer in de Vlaamse Rand rond Brussel. “Ik roep minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) en Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) op om de nodige extra middelen te voorzien, zodat de budgetten en het plan wel aanvaardbaar worden voor de Rand.”

“Als we echt een modal shift willen, dan moeten de budgetten voor openbaar vervoer in de Rand omhoog”, vervolgt Bex. En dat is volgens de parlementariër nodig, omdat er sprake is van een zware onderfinanciering in die regio. Het zou gaan om slechts 1,9 procent van het totale Vlaamse budget voor vervoer op maat dat aan de Vlaamse Rand besteed wordt, terwijl het wel gaat om 10 procent van de Vlaamse bevolking.

“De terechte versterking van het aanbod in de noordrand mag niet ten koste gaan van het aanbod in het Pajottenland en de Zennevalei. Anders duwen we mensen nog meer richting auto en richting file, en dreigt vervoersarmoede voor wie zich geen auto kan veroorloven”, aldus Bex.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?