| De keerlus voor trams 39 en 44, die in Montgomery hun terminus hebben.

Renovatie station Montgomery niet voor 2028

BVR
© BRUZZ
14/11/2023

De werken aan (pre)metrostation Montogomery, waarvoor de eerste plannen al uit 2012 stammen, zullen niet voor 2028 beginnen. Dat zei minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) dinsdag in de gelijknamige commissie. De studies ernaar zitten nu in de 'schetsfase'.

Aan de rotonde van Montgomery staan twee projecten op stapel. Enerzijds is er de heraanleg van de Tervurenlaan, waarvoor de vergunning vermoedelijk dit jaar wordt aangevraagd. Anderzijds is er de renovatie van het ondergronds (pre)metrostation, met inbegrip van het herdenken van de terminus voor trams 39 en 44.

De trams maken nu via de Tervurenlaan ondergronds een lus langs het premetrostation, en duiken weer op in de Hertogstraat. Daar zorgen ze, net als in de bocht met de nabijgelegen Georges en Jacques Martinstraat, voor veel geluidsoverlast. Er wordt nu bestudeerd of en hoe die trams daar kunnen geweerd worden.

Werken vanaf 2028

Oppositielid Anne-Charlotte d'Ursel (MR) vroeg Van den Brandt om de heraanleg van de Tervurenlaan en de renovatie van het station op elkaar af te stemmen. Maar hoewel de ingenieurs van beide projecten met elkaar praten, zo verzekerde de minister, zijn het toch twee aparte projecten. "De renovatie van het station is een voornamelijk ondergrondse werf. De heraanleg van de Tervurenlaan daarentegen gaat enkel over de herinrichting van de ruimte, met onder meer extra ruimte voor fietspaden en nieuwe bomenrijen," aldus Van den Brandt.

De vergunning voor de renovatie van het metrostation zou eind 2024 worden ingediend. De werken zouden in 2028 kunnen beginnen. "Eerder zei u dat dat 2026 zou zijn. Twee jaar vertraging dus," aldus d'Ursel. De eerste studies voor een renovatie van het metrostation stammen zelfs al uit 2012.

Doel van de renovatie is om het station (ook voor rolstoelgebruikers) toegankelijker te maken, onder meer door de installatie van zes liften en bredere toegangen. Ook het overstappen van tram op metro moet makkelijker, aangenamer en veiliger worden. Fietsparkings en winkels worden geïntegreerd en het station krijgt een algemene facelift.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni