De Nightjet, nachttrein uit Wenen van spoorwegmaatschappij ÖBB-CFF
© SBB | De Nightjet, nachttrein uit Wenen van spoorwegmaatschappij ÖBB-CFF.

Rijpaden aangevraagd voor nieuwe nachttreinen van en naar Brussel

© Belga
19/04/2021

Zowel Moonlight Express als European Sleeper heeft de nodige rijpaden aangevraagd om in de lente van volgend jaar nachttreinen te kunnen laten rijden van en naar Brussel. Dat hebben beide ondernemingen, die hun plannen begin april bekendmaakten, maandag bevestigd. Er zijn rijpaden aangevraagd voor nachttreinen richting Berlijn, Perpignan en Praag.

Vorige week was er een eerste deadline om bij spoornetbeheerder Infrabel de nodige rijpaden aan te vragen voor de dienstverlening 2022 (die midden december 2021 start). Er kunnen ook nadien nog rijpaden worden aangevraagd, maar die worden pas bekeken als alle andere rijpaden zijn toegewezen.

"Vorige week was een heel belangrijke deadline", zegt Louis De Jaeger, een van de twee Belgische ondernemers die samen Moonlight Express oprichtten. "We hebben die ook gehaald. De rijpaden zijn aangevraagd, zowel voor Berlijn als voor Perpignan."

De twee ondernemers hadden begin april bekendgemaakt dat ze binnen een jaar willen starten met nachttreinen tussen Brussel en de Duitse hoofdstad Berlijn, via onder meer Luik. Die zouden drie keer per week rijden.

'Cruise per trein'

Maar ze hopen in de loop van 2022 bijkomend ook te sporen tussen Brussel en de Zuid-Franse stad Perpignan, aldus De Jaeger. "We willen eigenlijk Berlijn en Barcelona, via Brussel, met elkaar verbinden", legt De Jaeger uit. "Het moet een soort cruise per trein worden." Daarbij zouden toeristen 's avonds in Berlijn kunnen opstappen, 's anderendaags een dagje in Brussel kunnen doorbrengen terwijl hun bagage in de trein blijft, om nadien 's nachts door te reizen naar Barcelona.

Voorlopig mikken de ondernemers nog niet op Barcelona, maar wel op Perpignan (via ook een aantal Franse skigebieden). Dat komt omdat de Spaanse sporen een andere spoorbreedte hebben. Een oplossing zou zijn dat de nachttrein over de hogesnelheidslijn (met wel dezelfde spoorbreedte) tot in Barcelona zou mogen rijden, maar dat is nog niet uitgeklaard.

Meer duidelijkheid in augustus

Ook European Sleeper, een initiatief van twee Nederlandse ondernemers, heeft de nodige rijpaden aangevraagd bij Infrabel, zo bevestigt de onderneming. Zij wil volgend voorjaar met nachttreinen Brussel verbinden met Praag via Amsterdam, Berlijn en Dresden, en werkt daarvoor samen met RegioJet, een private spoor- en busmaatschappij uit Tsjechië.

Beide ondernemingen voeren nog gesprekken met spoorwegmaatschaqppij NMBS, dat de operator zou zijn van de nachttreinen in België. De NMBS zei eerder "een actieve rol" te willen opnemen en samenwerkingen te bekijken zoals ze ook doet met de Oostenrijkse maatschappij ÖBB voor de nachttrein naar Wenen.

In augustus zou duidelijk moeten zijn welke rijpaden de verschillende maatschappijen krijgen. Dat is overigens nog geen garantie dat er ook daadwerkelijk treinen zullen rijden.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni