Ringtramtracé tussen Heizel en luchthaven opnieuw wat dichterbij

© De Lijn/Atomium
| Zo moet de nieuwe trambus er uit gaan zien. De Vlaamse regering trekt in totaal 89 miljoen euro uit voor de aanleg van het tracé.

De Vilvoordse gemeenteraad keurde maandagavond de samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Wegen en Verkeer en de Werkvennootschap goed omtrent het ringtramtracé tussen de Heizel en Brussels Airport. Nu kunnen de nodige vergunningen worden aangevraagd. Burgemeester Hans Bonte (SP.A) verwacht dat de werken rond de jaarwisseling kunnen starten.

Het zogenaamde 'ringtramtracé' van de Heizel via Vilvoorde naar Brussels Airport is naast Brussel-Noord-Willebroek en Brussel-Noord-Brussels Airport een van de drie nieuwe tracés ten noorden van Brussel waar de Vlaamse regering in de toekomst trams wil laten rijden.

In afwachting van de aanleg van een tramlijn werd op het 'ringtramtracé' ervoor geopteerd om eerst trambussen in te zetten. In augustus vorig jaar raakten de gemeentebesturen van Vilvoorde, Machelen en Grimbergen het met de Vlaamse overheid eens over het juiste tracé.

Na consultaties met de bevolking werden met de gemeentebesturen samenwerkingsovereenkomsten opgesteld over de uitvoering van de werken en de financiering. De Vlaamse regering trekt in totaal 89 miljoen euro uit voor deze werken.

Burgemeester Hans Bonte verwacht dat het volledige trambusnet in 2020 operationeel zal zijn. Hij hoopt dat de Vlaamse overheid snel de nodige middelen zal vrijmaken voor de komst van een echte tram op dit tracé.

"Het is aan de hybride trambus om te bewijzen wat hij waard is, maar vervoerspecialisten vertellen mij dat een tram veel aantrekkelijker is voor de reiziger". Vorige week raakte bekend dat het hele Brabantnet vertraging oploopt door onder meer discussies met het Brussels Gewest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?