Sint-Katelijnestraat autovrij, anderhalf jaar vroeger dan gepland

© Kabinet Bart Dhondt
| Op vrijdag werden er bloembakken geplaatst om de Sint-Katelijnestraat autovrij te maken

De Sint-Katelijnestraat in het stadscentrum van Brussel wordt met onmiddellijke ingang autovrij. Vanaf vrijdag is er geen autoverkeer meer toegestaan en worden alle parkeerplaatsen geschrapt. Dat gebeurt anderhalf jaar vroeger dan gepland.

De Sint-Katelijnestraat is een straat met heel wat populaire cafés, restaurants en handelszaken. Het is al een tijd duidelijk dat de stoepen er te smal zijn voor de hoeveelheid bezoekers en passanten. Het stadsbestuur had daarom al beslist om de straat eind 2021 autovrij te maken wanneer een grondige heraanleg afgerond zou zijn.

Dat moment wordt nu vervroegd. De straat is vanaf vandaag (vrijdag, red.) al autovrij, kondigt het stadsbestuur aan in een persbericht. Dat betekent dat autoverkeer niet meer mogelijk is tussen de Visverkoperstraat en het Sint-Katelijneplein. Ook de twee parkeerstroken worden geschrapt, net als de rijstrook aan de zuidkant van het Sint-Katelijneplein. Voetgangers mogen de hele breedte van de straat gebruiken en ook fietsers blijven welkom.

Ondanks de nieuwe verkeerssituatie worden er enkel obstakels geplaatst ter hoogte van het plein en niet aan het kruispunt met de Visverkoperstraat. De straat daar inrijden is vanaf vandaag dus verboden maar in de praktijk wordt het niet fysiek onmogelijk gemaakt. Het stadsbestuur rekent op de politie voor handhaving.

Drukbezocht

De beslissing werd genomen in overleg met de lokale handelaars. Die zouden vragende partij geweest zijn voor een voetgangersstraat. "De Sint-Katelijnestraat is een begrip in het centrum van Brussel," zegt schepen voor Mobiliteit Bart Dhondt (Groen). "Ook tijdens de coronacrisis was het opvallend hoe drukbezocht de zaken in de straat bleven."

Er is met andere woorden nood aan meer ruimte voor voetgangers, afstand houden blijft immers noodzakelijk tijdens de coronacrisis.

Op de geschrapte parkeerplaatsen zullen extra terrassen en fietsenstallingen komen. Schepen van Handel Fabian Maingain (Défi) verwacht dat dat de handelszaken in de straat aantrekkelijker zal maken. Ook schepen Ans Persoons (openbare ruimte - Change.Brussels) doet een duit in het zakje en is verantwoordelijk voor de definitieve heraanleg. De niveauverschillen zullen verdwijnen en er komen bomen. De heraanleg zou in de lente van 2021 beginnen.

Sint-Katelijnestraat autovrij kaart
© Stad Brussel
| In het paars de bestaande voetgangerszone, in het rood de straten die erbij komen

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?