Sluiting Leopold II-tunnel zorgt voor steeds meer sluipverkeer

© Kevin Van den Panhuyzen
| De gemeentes Molenbeek, Koekelberg en Ganshoren zagen het sluipverkeer de laatste weken toenemen.

De gemeentes Molenbeek, Koekelberg en Ganshoren zien het autoverkeer de laatste weken hard toenemen. De sluiting van de Leopold II-tunnel in combinatie met de terugkeer van het verkeer na de versoepelingen van de coronamaatregelen ligt aan de basis van het probleem.

"We zijn de eerste slachtoffers van de sluiting van de tunnel," zegt schepen van Mobiliteit Magali Cornelissen (MR) in Ganshoren. "Al het verkeer van de Keizer Karellaan komt via ons." Ze ziet in onder andere de Maria van Hongarijelaan en de Dendermondestraat veel sluipverkeer.

"Vorige week was het al veel, nu is het helemaal erg," zegt ze. "Elk jaar is de sluiting van de tunnel een een catastrofe voor ons. Al weet ik wel dat het noodzakelijk is om de tunnel te renoveren want er waren veel ongelukken." Maar haar gemeente kan niet zonder de tunnel, stelt ze. "Het is een chaos."

In Molenbeek zijn het de Jubelfeestlaan, de Piersstraat, Gentsesteenweg en de Vandenpeerenboomstraat die vaak vast staan. Ook daar trekt de schepen van Mobiliteit, Abdellah Achaoui (PS), aan de alarmbel. "Het is veel drukker dan voor de lockdown," zegt hij. Deze week nog bespreekt hij de situatie in het college. Ook wil hij in gesprek gaan met de andere gemeentes die last hebben van het sluipverkeer om gezamenlijk naar het Gewest te stappen met een voorstel.

Ook Koekelberg heeft last van de sluiting van de tunnel. "Onze gemeente is sowieso al een gemeente die veel gebruikt wordt voor sluiproutes, bijvoorbeeld langs de Vrijheidslaan richting centrum en via de Normandiëstraat naar Simonis. Nu de tunnel gesloten is, wordt de de Pantheonlaan - naast de tunnel - zeer veel gebruikt," zegt Marie Bijnens (Groen), schepen van Mobiliteit in Koekelberg.

Wachten op Good Move

Bijnens mikt op een oplossing op langere termijn en stipt alvast aan dat een nieuw circulatieplan in de maakt is. De bedoeling is om het sluipverkeer in de gemeente een halt toe te roepen. In functie van het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move zouden de wegen dan worden heraangelegd. De werken zouden hopelijk in 2021 kunnen starten, zegt Bijnens.

Ook Brussel Mobiliteit merkt op dat het drukker is op de weg. Het gaat op dit moment wel nog om 22 procent minder verkeer dan voor de lockdown. Vanaf volgende week wordt de straat rond het Elisabethpark opnieuw éénrichtingsverkeer. Dat kon niet eerder omdat de plannen nog uitgetekend moesten worden. "We moesten daarbij rekening houden met de nutswerken in de Keizer Karellaan."

In de tunnel wordt deze zomer een gedeelte van de rijweg vervangen, net als het plafond. Ook komen er nieuwe technische lokalen in de tunnel. De werken duren nog tot 31 augustus. Daarna gaat de tunnel overdag weer open en zal alleen nog 's nachts worden gewerkt. Om de overlast te verminderen, raadt Brussel Mobiliteit zoveel mogelijk met alternatief vervoer te komen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?