© Olivier Matthys/Photo News | Een treinconducteur bij de NMBS.

Sociale onrust bij NMBS door plannen om opstarttijd treinbegeleiders in te korten

© Belga
12/10/2023

Er dreigt sociale onrust bij spoorwegmaatschappij NMBS. De vakbonden hebben een alarmbelprocedure opgestart, omdat de directie "eenzijdig" de opstarttijd van treinbegeleiders wil inkorten. Zo'n procedure is de laatste stap voor een mogelijke stakingsaanzegging. Woensdag vindt er een ultieme verzoeningsvergadering plaats.

De alarmbelprocedure werd opgestart door de christelijke en de socialistische vakbond, zo bevestigt deze laatste na een bericht op zijn Facebookpagina. "De directie heeft voor de zomer eenzijdig beslist dat de opstarttijd - de 'sign on'-tijd - gehalveerd zou worden van 20 naar 10 minuten", legt Günther Blauwens van ACOD Spoor uit. De treinbegeleiders gebruiken volgens de vakbondsman die tijd om applicaties te synchroniseren, nieuwe regels of berichten door te nemen, contact te hebben met omkadering of collega's.

De bonden zijn het niet eens met de beslissing, die de productiviteit moet verhogen, en zijn van mening dat de treinbegeleiders de 20 minuten wel degelijk nodig hebben. De directie van de NMBS stelde nog een compromis voor, waarbij de opstarttijd eerst naar 15 minuten zou worden teruggebracht en pas binnen twee jaar naar 10 minuten, maar ook dat is door de vakbonden geweigerd. Naar verluidt zou in verschilende andere Europese landen 10 minuten opstarttijd gangbaar zijn.

"Dit is gewoon een besparingsmaatregel, er zijn andere plaatsen om te besparen dan het operationele personeel", hekelt Blauwens. "De NMBS heeft nog nooit zoveel reizigers gehad en er zijn nog nooit zoveel managers geweest, maar tegelijkertijd bespaart men op de operationele medewerkers."

Los van de inhoudelijke tegenkanting, protesteren de bonden ook tegen de gang van zaken. "Het gaat om een eenzijdige beslissing van de directie. De vakbonden werden niet geconsulteerd, ze kregen de beslissing in september plots voorgelegd", aldus nog de ACOD'er. "We zijn altijd bereid om te praten, maar dan moet men ons wel respecteren in onze rol als vakbond." Bij HR Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel, wil men voorlopig niet reageren, om de verzoening een kans te geven.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie