Stad start in Vijfhoek met creatie autoluwe stad

Tim Gatzios
© BRUZZ
21/02/2020

De Stad Brussel begint met de uitvoering van het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move. Dat gebeurt met een pilootproject in de meest zichtbare wijk van het gewest, de Vijfhoek. Vanaf de zomer van 2021 wordt die wijk autoluw voor een betere leefomgeving. De maatregelen om dat te bereiken worden uitgewerkt samen met inwoners, via een participatief project dat vrijdag start.

De Stad neemt zelf het initiatief voor de uitvoering van Good Move en dat is opmerkelijk. Het betekent dat de Stad niet wacht op een initiatief van het Brussels Gewest en dus ook geen gewestelijk geld zal ontvangen om het plan te implementeren.

De bedoeling van Good Move is een leefbaardere stad krijgen door mobiliteitsingrepen. Het plan bepaalt hoofdassen waarnaar het doorgaand autoverkeer verwezen wordt. De wijken tussen die verschillende hoofdassen (ook ‘mazen’ genoemd) worden autoluw door een coherente set ingrepen: aanpassingen van het eenrichtingsverkeer, straten die geknipt worden, verkeersremmers, nieuwe pleintjes… D

De Vijfhoek is zo'n maas, waarbij de Kleine Ring een hoofdas is en alle wegen erbinnen autoluwe wijkwegen worden.

Pionier

Het mobiliteitsplan wordt maas per maas uitgevoerd via mobiliteitsplannen op wijkniveau. Het Brussels Gewest voorziet middelen om elk jaar vijf wijken aan te pakken. Geïnteresseerde gemeentes kunnen zich via een projectoproep kandidaat stellen om die middelen te ontvangen. Daar wacht de Stad Brussel dus niet op voor de Vijfhoek, kondigde het stadsbestuur aan.

Dat tot vreugde van minister voor Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). “De Stad is een echte voorloper en ik ben daar heel enthousiast over,” zei ze op een persconferentie. “Door het initiatief van het stadsbestuur voor de Vijfhoek kan de invoering van Good Move sneller gebeuren, want de wijk komt bovenop de vijf mazen die we elk jaar met het Gewest aanpakken.”

De Stad Brussel is een voorloper en dat maakt me blij. We kunnen Good Move zo sneller uitvoeren.

Elke Van den Brandt, minister voor Mobiliteit (Groen)

20191218 Tijdlijn Elke Van Den Brandt BRUZZ ACTUA 1689

Er start nu een participatief project om de Vijfhoek autoluw en prettiger te maken. Alle mogelijke belanghebbenden worden daarbij betrokken: burgers, organisaties, de politie, handelaars… “Zij zullen in eerste instantie ingeschakeld worden voor een diagnose,” zegt schepen voor Participatie Arnaud Pinxteren (Ecolo). “Wat is de verkeerssituatie in de Vijfhoek, waar zijn er problemen met transitverkeer, waar is het lastig voor fietsers?”

Mobiliteitsomslag

Burgers kunnen input geven tot de zomer van 2020 via wijkvergaderingen, maar de Stad wil ook andere mensen bereiken via straatinterviews of een online enquête. Vanaf de zomer tot de lente van 2021 wordt er gedroomd: hoe ziet de Vijfhoek van de toekomst eruit en hoe kunnen groepen met verschillende belangen tot een consensus komen? Dat zal leiden tot een hoop mobiliteitsmaatregelen.

De grote mobiliteitsomslag in de Vijfhoek is voor 2021. “In het begin van 2021 wordt het definitieve plan aangekondigd met een grote communicatie-campagne zodat burgers weten wat er staat te gebeuren,” meldt schepen voor Mobiliteit Bart Dhondt (Groen). “In de zomer van 2021 wordt het plan uitgevoerd met concrete aanpassingen van straten in de Vijfhoek.” Er zullen dan rijrichtingen veranderen, straten geknipt worden, nieuwe pleintjes afgebakend worden, verkeersborden geplaatst…

Het participatief project om daar te raken start vandaag, de Stad lanceerde daarvoor een nieuwe website.

elke van den brandt bart dhondt arnaud pinxteren good move

| Glunderende gezichten van Arnaud Pinxteren, Bart Dhondt en een jarige Elke Van den Brandt

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Mobiliteit, Good Move, gewestelijk mobiliteitsplan, Elke Van den Brandt, Bart Dhondt, Arnaud Pinxteren, autoluw, knip, burgerparticipatie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni