Good Move-enquête: drie op vier deelnemers wil minder plaats voor auto’s

© PhotoNews
| Mobiliteitsplan Good Move wil inzetten op autoluwe wijken, met een limiet van 30 kilometer per uur.

8.000 mensen namen deel aan de online enquête over het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move. Meer dan 7 op 10 steunt de plannen voor autoluwe wijken in Brussel, zo blijkt uit de eerste cijfers.

De vorige Brusselse regering keurde in april de eerste versie van Good Move goed, waarna het vier maanden in openbaar onderzoek ging. Brusselaars konden tot 17 oktober hun mening geven over het plan via onder meer een online enquête, de website van Brussel Mobiliteit en openbare vergaderingen in verschillende Brusselse gemeenten.

Van de online enquête zijn de resultaten vandaag al bekend. "De bevolking gaat globaal akkoord met de voorstellen in Good Move," zo zegt Brussel Mobiliteit na een eerste analyse. Deelnemers uiten wel twijfels over de slaagkansen en de effectieve uitwerking van het plan, net zoals de oppositie in het Brussels parlement enkele maanden geleden.

Plaats voor de buurtbewoners

Volgens de eerste cijfers is er een grote steun voor Good Move bij de deelnemers. Zo is 71 procent voorstander van een groene, rustige en veilige openbare ruimte met plaats voor buurtactiviteiten, zelfs al moeten daar parkeerplaatsen voor sneuvelen.

74 procent gaat akkoord met het principe van autoluwe wijken, waar je maar 30 kilometer per uur mag rijden. Bijna acht op de tien willen de auto minder gebruiken en meer te voet of met het openbaar vervoer reizen.

Elke Van den Brandt (Groen), Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid

Ook de plannen voor multimodale mobiliteit vinden weerklank. Drie vierde wil verschillende vervoersmiddelen combineren tijdens de spits. Als de werkgever mee aan boord gaat en multimodale mobiliteit naar het werk gratis aanbiedt, is 81 procent van de deelnemers bereid om dat uit te proberen.

“Drie op de vier deelnemers is bereid om minder ruimte aan de auto te geven, in ruil voor openbaar vervoer, fietspaden en toegankelijke voetpaden,” aldus Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in een reactie. “Een overweldigende steun voor de principes van Good Move. Het momentum om Brussel te veranderen is er.”

Good Move 2.0

Brussel Mobiliteit maakt nu een analyse van alle adviezen en legt die binnen de 30 dagen voor aan het Brussels parlement. “Op basis van de adviezen en de suggesties van het parlement volgt een Good Move-plan 2.0, met ook meer informatie over de uitrol van het plan en de precieze timing,” aldus het kabinet-Van den Brandt. Eind 2019 wil de Brusselse regering het nieuwe Good Move-plan definitief goedkeuren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?