20210112 1782 Brusselse link Essex schandaal taxi1

| Door het nieuwe taxiplan stijgt zowel bij de standplaatstaxi's (foto) als de straattaxi's de prijs per kilometer naar 2,30 euro.

Taxifederatie vreest chaos vandaag: ‘Onze wagens zijn niet klaar voor nieuw plan’

Godfried Roelant
© BRUZZ
21/10/2022

Het langverwachte taxiplan treedt vandaag in werking. Dat betekent in de eerste plaats meer licenties voor straattaxi’s en nieuwe tarieven. Maar de Brusselse taxifederatie (BTF) zegt dat geen enkele taxi uitgerust is om rekening te houden met de aangepaste prijslijst. “De tellers in de wagens zijn nog niet vervangen of aangesloten op de externe server. Het wordt chaos,” zegt Sam Bouchal van BTF.

Begin oktober keurt de Brusselse regering twee uitvoeringsbesluiten goed waardoor niets een hervorming van de taxisector nog in de weg staat. Morgen is het dan eindelijk zover en treedt het nieuwe taxiplan in werking.

‘Technisch zal dit fout lopen’

Het aantal licenties voor straattaxi’s, ofwel chauffeurs die voor platformen zoals Uber rijden, wordt dan officieel opgetrokken van 1.425 naar 1.825. Zij zullen enkel via online reservering mogen werken en geen gebruik mogen maken van de wachtplaatsen en voorbehouden rijstroken voor de standplaatstaxi’s. Daarnaast worden ritten met wagens uit beide categorieën onderhevig aan nieuwe tarieven.

Een voorbeeld daarvan is de stijging van de prijs per kilometer naar 2,30 euro. Maar volgens de Brusselse taxifederatie (BTF) zijn de tellers in de wagens van de chauffeurs die bij hun zijn aangesloten daar nog niet op voorzien. “Technisch zal dit volledig fout lopen want in geen enkel voertuig is de teller al aangepast. En als dat toch het geval is, dan kan er geen connectie gemaakt worden met de externe server,” zegt Sam Bouchal, woordvoerder van BTF.

Geen gebrek aan wagens, wel aan chauffeurs

Bouchal laat het ook niet na om Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) met de vinger te wijzen. “Hij heeft op voorhand gezegd dat niet iedereen tevreden zal zijn met dit taxiplan. Wel, hij heeft gelijk gekregen, want er is eigenlijk helemaal niemand die zich hierin kan vinden.”

"Het aantal licenties voor de standplaatstaxi’s blijft beperkt tot 1.425. Maar dat is het eigenlijk het probleem niet. Het gebrek aan chauffeurs is dat wel. Op dit moment zijn er bij ons alleen al 625 plaatsen vacant.”

Sam Bouchal, woordvoerder Brusselse taxifederatie (BTF)

20210922 1768 Taxiplan Sam Bouchal grijs

“Het aantal licenties voor de standplaatstaxi’s blijft beperkt tot 1.425. Maar dat is eigenlijk het probleem niet. Het gebrek aan chauffeurs is dat wel. Op dit moment zijn er bij ons alleen al 625 plaatsen vacant.”

Bij BTF begrijpen ze dan ook niet waarom de licenties voor de straattaxi’s worden opgetrokken van 1.425 naar 1.825. Ook al omdat het beroep van taxichauffeur voor hen gezien moet worden als een volwaardige job. “Het kan voor ons niet de bedoeling zijn dat iemand na zijn werkuren nog drie uur gaat rondrijden via Uber om pakweg zijn auto terug te verdienen.”

Deze aanpak verhoogt ook de verkeersdrukte in de stad. En ik dacht juist dat het met Good Move (mobiliteitsplan van het Brussels Gewest, red.) de bedoeling was de autodruk te doen afnemen? Dan is het volgens mij logischer om te kiezen voor volwaardige taxichauffeurs die de klok rond beschikbaar zijn,” zegt Bouchal duidelijk.

Geen taxiprotest op komst

Zoveel onvrede heeft in het verleden al vaker tot taxiprotesten geleid. Maar voorlopig is de BTF niet van plan om nieuwe acties te houden. “We zijn er niet om de Brusselaars te pesten, want zij zijn onze klanten. Ook al zullen we blijven hopen dat er in de toekomst gekozen wordt voor een beter en eerlijkere constructie,” aldus nog Bouchal.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Samenleving, taxiplan, Brusselse taxifederatie, BTF

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni