De Tervurenlaan.

De snelheidslimiet op de Tervurenlaan zal op verschillende plaatsen dalen naar 50 kilometer per uur. De Brusselse regering bestudeert verschillende trajecten om ze in overeenstemming met het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move te brengen.

Minister van Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt (Groen) antwoordde op vragen van Bianca Debaets (CD&V) over de plannen voor de Tervurenlaan. Van den Brandt heeft het volgens La Capitale over opties voor verschillende delen van de Tervurenlaan. De plannen moeten de Tervurenlaan inrichten volgens het mobiliteitsplan Good Move.

Van den Brandt: "Voor het traject tussen het Vierarmenkruispunt en de Tervuursesteenweg werkt Brussel Mobiliteit samen met de politiezone Montgomery om problemen met de snelheid op te lossen. De snelheden zijn er soms excessief en de nabijheid van een fietspad en oversteekplaatsen voor voetgangers, zorgen ervoor dat we niet te lang moeten wachten. We willen eerst de maximumsnelheid er terugbrengen van 70 naar 50 kilometer per uur en daarna ook een snelheidscontrole instellen."

Het gedeelte tussen de Tervuursesteenweg en de Vorstlaan heeft nu een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur, maar ook dat zal mogelijk herzien worden. "Omdat er 2 rijstroken zijn, mag hier volgens de oude logica 70 kilometer per uur gereden worden", aldus Van den Brandt. "In Good Move wordt die logica herzien." Van den Brandt voegt toe dat er regelmatig snelheidscontroles plaatsvinden op dit deel van de Tervurenlaan.

Stadsboulevard

Verder richting Montgomery zou de snelheid ook omlaag moeten. Van den Brandt: "In het algemeen geldt voor het volledige gedeelte van de Tervurenlaan dat zich in de stad bevindt, dat het logisch is om dezelfde aanpak te hanteren als bij de Woluwelaan. Dat wil zeggen dat het een stadsboulevard wordt waar een snelheid van maximaal 50 kilometer per uur geldt."

Naast het laatste stuk van de Tervurenlaan, tussen Montgomery en Merode, moet een fietspad komen op een van de parallelwegen. Ook daar zou de maximumsnelheid volgens Van den Brandt logischerwijs richting 50 kilometer per uur moeten.

Open voor discussie

Volgens de gemeente Sint-Pieters Woluwe zijn de plannen nog niet definitief. "Het Good Move-plan stemt ons niet helemaal tevreden omdat sommige assen tot 30 kilometer per uur worden gelimiteerd, terwijl dit voor ons cruciale assen zijn. Wat de Tervurenlaan betreft, is er behoefte aan standaardisatie tussen 50 en 70 kilometer per uur. Maar dit moet nog worden besproken”, aldus burgemeester Benoît Cerexhe (cdH).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Tervurenlaan, Elke Van Den Brandt

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni