Test Ter Kamerenbos: 'Een succes met ruimte voor verbetering'

Kris Hendrickx
© BRUZZ
14/10/2020
Updated: 14/10/2020 19.46u
Ook in:
en nl

Na een maand testopstelling in het Ter Kamerenbos is er een eerste tussentijdse evaluatie. De verkeersdrukte is volgens de Stad al bij al slechts licht toegenomen, al is er op het terrein nog ruimte voor verbeteringen. “Maar voor ons mag deze verkeersopstelling ook na de test behouden blijven", zegt de directeur van de Mobiliteitscel bij de Stad.

Is het een visionaire stap naar een leefbare stad met minder auto’s? Of toch een oerdomme maatregel die het verkeer de omliggende wijken injaagt? Feit is dat het Ter Kamerenbos nu al enkele maanden voor verhitte mobiliteitsdiscussies zorgt. Tijdens de eerste golf van de coronacrisis werd het bos een tijdje volledig afgesloten voor het autoverkeer. Vervolgens ging het weer grotendeels open tot de Stad Brussel – op wiens grondgebied het bos ligt - op 14 september met een testfase startte. Die opstelling verbant het autoverkeer opnieuw uit het bos, op de Dianalaan na. Die as in het noorden van het bos verbindt de Churchillaan en de Frélaan met de middenring aan ooststzijde van het centrum

Uit een eerste evaluatie van die testfase, die we konden inkijken, blijkt dat de extra verkeershinder al bij al meevalt. Zo doen auto’s die via de Waterloosesteenweg richting centrum rijden er vandaag maar 55 seconden langer over dan de situatie in september voor de test begon. Het verschil met de duur van een traject voor de Covidepidemie (toen er nog meer verkeer was) is gelijkaardig: 58 seconden.

"Er moet een fout zitten in de cijfers van de gemeente Ukkel. Die komen neer op een verkeersspits die 14 uur per dag duurt."

Jan Schollaert, directeur Cel Mobiliteit Stad Brussel

De reden voor het relatief kleine verschil is volgens de Stad vooral dat de Waterloosesteenweg ook voor de testopstelling al eivol zat.

Voor een tweede belangrijke traject is de situatie verschillend. Wie langs de Lorrainedreef en de Franklin Rooseveltlaan naar het centrum rijdt, doet dat vandaag liefst 2’32” sneller dan voor Covid. Tegenover begin september is er dan weer een vertraging van 1’57. Het traject in kwestie is de route die de Stad Brussel wil stimuleren, maar die vandaag nog steeds niet genoeg bekend blijkt bij autobestuurders.

De gemeente Ukkel kwam woensdag met eigen telcijfers naar buiten. Die tonen dat het verkeer op de Waterloosesteenweg met 28 procent is toegenomen sinds de testopstelling. De Stad Brussel trekt die cijfers in twijfel. “Er moet een fout in geslopen zijn,” vermoedt Jan Schollaert, directeur van de cel mobiliteit bij de Stad. “De aantallen zijn zo hoog dat de verkeersspits op de steenweg 14 uur per dag zou moeten duren.”

De Stad baseerde zich voor de evaluatie op een hele resem bronnen: eigen manuele tellingen en gegevens van gewestadministratie Brussel Mobiliteit, maar ook Big Data via gps-aanbieders en telefoniegegevens van Proximus. En ook de cijfers van de MIVB werden opgevraagd.

De data van de openbaar vervoersmaatschappij tonen alvast dat de reistijden voor de bussen en trams in en rond het bos amper verschillen met de periode voor Covid.

GPS-aanbieders lopen achter

Loopt alles dan op wieltjes? Dat nu ook weer niet. Zo hebben de GPS-aanbieders en Google Maps de testopstelling nog steeds niet opgenomen in hun systemen. Bestuurders die perfect langs de Dianalaan zouden kunnen rijden, worden daardoor langs de drukke Waterloosesteenweg gestuurd en door woonwijken. “We hebben dat al verschillende keren gesignaleerd, maar kregen geen reactie, wellicht omdat dit een tijdelijke opstelling is,” aldus Schollaert.

Verder blijkt het kruispunt van de Waterloosesteenweg en de Terhulpensesteenweg problematisch. Vooral de vele bussen die leerlingen naar de Europese school brengen zorgen er voor een verkeerschaos, die ook al voor de testfase bestond. Het gevolg is dat veel auto’s de woonwijken in rijden om het kruispunt te omzeilen. De Stad vraagt dan ook om een aangepast mobiliteitsplan voor de school.

Verder stelt de Stad vast dat de as die ze zelf wil promoten en die nog heel wat capaciteit heeft – Lorrainedreef, Terhulpensesteenweg en Franklin Rooseveltlaan – nog veel te weinig bekend is bij bestuurders. “We versterken nu de communicatie,” zegt Schollaert.

'Testparcours werkt'

Voor de mobiliteitsdienst van de Stad is de conclusie duidelijk. “Er kan nog heel wat verbeterd worden, maar het testparcours op zich werkt wel. Voor ons mag dit ook na deze maand blijven. Maar de beslissing ligt natuurlijk bij de politiek.”

Mobiliteitsschepen Bart Dhondt (Groen) laat weten dat de test gewoon doorloopt. Conclusies zijn pas voor na de testperiode, die nog een maand duurt. De schepen wijst er ook nog op dat er vanaf volgende week een website wordt gelanceerd, waar ook het grote publiek de meetcijfers kan raadplegen.

Hoe de tegenstanders op de test reageren ontdekt u in de video bovenaan dit artikel.

plan ter kamerenbos

De testopstelling: oranje is autoverkeer, P staat voor parking en onderaan mogen school- en MIVB-bussen rijden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Elsene, Ukkel, Mobiliteit, Economie, Ter Kamerenbos, Jan Schollaert

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni