Eurostar in het treinstation Brussel-Zuid

| Eurostar in het treinstation Brussel-Zuid.

In Brussel werden de eerste treinen voorgesteld met het nieuwe logo van Eurostar - de merknaam Thalys verdwijnt. De fusie tussen de operatoren van hogesnelheidstreinen Eurostar en Thalys is dinsdag een nieuwe fase ingegaan. De fusiegroep heeft de ambitie om 30 miljoen passagiers te vervoeren per jaar tegen 2030. Dat zouden er dubbel zoveel zijn als in 2022.

Het nieuwe logo is een ster, die symbool staat voor de verbindingen die de groep aanbiedt, met een 'e' errond (zie Twitter-bericht hieronder). "Brussel vormt het centrum van de ster", aldus Gwendoline Cazenave, de CEO van Eurostar Group. Niet alleen is de hoofdzetel van de groep er gevestigd, "Brussel vormt ook het centrum van ons netwerk, waar we op minder dan twee uur zijn van al onze bestemmingen."

De komende maanden wordt het nieuwe logo op alle Eurostar- en Thalys-treinen gekleefd. Aan het uitzicht van de treinen wordt voor de rest niet geraakt. Het is de bedoeling dat tegen het najaar het merk Thalys volledig verdwijnt; er zouden tegen dan ook een eengemaakte website en app moeten zijn.

Rechtstreekse trein naar luchthaven?

In de marge van de voorstelling van het nieuwe logo sluit Cazenave ook de deur voor een hst-vebinding met Brussels Airport. "Als ik zou zeggen dat we op een dag zullen terugkeren naar Zaventem, dan zou ik liegen."

De luchthaven zelf is anderzijds wél vragende partij. Arnaud Feist, de CEO van luchthavenuitbater Brussels Airport Company, laat geen gelegenheid onbenut om te pleiten voor een hogesnelheidstreinverbinding met de luchthaven. "Een luchthaven als Brussels Airport moét een hst-verbinding hebben. We hopen dat de overheid de nodige initiatieven zal nemen", zo zei hij vorig jaar nog bij de voorstelling van de vijfjarenstrategie van de luchthaven. Daarbij wordt in eerste instantie gekeken naar Thalys, dat nu onderdeel is van de Eurostar Group. In het verleden was er al enkele jaren een Thalys-verbinding met Parijs, maar die werd afgeschaft wegens niet rendabel.

Maar de CEO van Eurostar Group is niet geneigd om op de vraag in te gaan. "Het is duidelijk dat ons project is om grote steden te verbinden via hogesnelheidslijnen. Zaventem ligt niet op een hogesnelheidslijn, en er zijn heel erg goede en snelle treinverbindingen naar de luchthaven", aldus Cazenave. "Onze bestaansreden is echt van hoofdstad naar hoofdstad, waarbij we wel voor de klant de toegang tot de luchthaven en tot binnenlandse treinen willen vergemakkelijken." Maar zelf zal zij dus geen hogesnelheidstreinen tot in het station van de luchthaven laten rijden

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni