| Het zicht op de Wettunnel van boven op de triomfboog van het Jubelpark

Tunnel Blijde Inkomstlaan al meer dan jaar dicht

© BRUZZ
01/11/2021

De tunnel onder de Blijde Inkomstlaan, op het einde van de Oudergemlaan in Brussel, is al meer dan een jaar gesloten. "Maar niet door wegenwerken," verduidelijkt minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).

De sluiting van de tunnel “is een begeleidende maatregel die werd genomen na de aanleg van het fietspad in de Wetstraat,” zegt Van den Brandt aan RTBF. “De tunnel is niet gesloten door werkzaamheden,” antwoordde ze op een schriftelijke vraag van Brussels parlementslid Geoffroy Coomans de Brachene (MR).

Fietspad Wetstraat

Sinds mei 2020 moest een van de vier rijstroken in de Wetstraat baan ruimen voor een afgescheiden fietspad. Het gaat om een proefproject dat loopt tot mei 2022.

Het schrappen van de rijstrook had echter ook gevolgen voor het aantal rijstroken in de Wettunnel. Automobilisten die uit de Wettunnel komen, kunnen sinds de aanleg van het fietspad nog gebruikmaken van twee i.p.v. drie rijstroken.

“Voor de aanleg van het tweerichtingsfietspad op de oude linkerrijstrook van de Wetstraat, bestond de Wettunnel uit drie rijstroken,” herinnert Elke Van den Brandt ons. “De linkerrijstrook, komende van de Blijde Inkomstlaan, de middelste rijstrook en de rechterrijstrook, komende van Montgomery.”

Om te vermijden dat het verkeer er door een flessenhals moest, werd de Blijde Inkomsttunnel, die met de Jubelparktunnel overgaat in de Wettunnel, afgesloten.

“Sinds het sluiten van de tunnel rijdt het verkeer via Schuman, wat daar voor steeds meer files zorgt"

Geoffroy Coomans de Brachene - Brussels Parlementslid (MR)

“De geschrapte linkerrijstrook in de Wetstraat lag in het verlengde van de Blijde Inkomsttunnel. Om die reden werd de toegang tot die tunnel aan de Oudergemlaan afgesloten voor het verkeer,” zegt Van den Brandt.

Parlementslid Coomans de Brachene betreurt de maatregel: “Sinds het sluiten van de tunnel rijdt het verkeer via Schuman, wat daar voor steeds meer files zorgt,” zegt hij aan RTBF.

Bij Brussel Mobiliteit merken ze vooralsnog geen stijging van het aantal files op.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni