Twee derde autobestuurders vindt stadstol onaanvaardbaar volgens Touring

© Ivan Put
| 1737 Stadstol 3

Een stadstol die enkel geldt op een afgebakend stadsgebied, zoals Brussel, is onaanvaardbaar voor twee derde van de bestuurders die aan een enquête van automobilistenvereniging Touring deelnam. Bijna zes op de tien bestuurders zijn dan weer te vinden voor een intelligente vorm van kilometerheffing.

Bijna zes op de tien bestuurders die deelnamen aan een enquête van automobilistenvereniging Touring, waarbij tweeduizend leden en niet-leden werden bevraagd door onderzoeksbureau Indiville, zijn voorstander van een intelligente vorm van kilometerheffing. Dat deelt Touring dinsdag mee. Daarbij zou betaald worden per gereden kilometer, mogelijk in combinatie met verschillende tarieven, afhankelijk van locatie en tijd.

De helft van de voorstanders zegt dat dit wel moet samengaan met het schrappen van andere bestaande belastingen op autoaanschaf en -bezit. Een aparte stadstol die enkel geldt op een afgebakend stadsgebied, zoals Brussel, is dan weer onaanvaardbaar voor twee derde van de autobestuurders die aan de enquête deelnamen.

De mobiliteitsorganiatie herhaalt in het persbericht haar standpunt dat een stadstol voor haar niet kan. "Voor Touring kan er enkel sprake zijn over de invoering van een intelligente kilometerheffing als deze geldt in alle gewesten. Het mag ook niet gaan over een bijkomende belasting voor de consument: de eindfactuur aan autobelastingen mag niet hoger."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?