Uber en co doen files groeien

© Maarten Coosemans / BRUZZ
| Verkeersdrukte in Brussel

Transportdiensten als Uber presenteren zichzelf graag als duurzaam. In de praktijk blijken ze vooral de bestaande files te vergroten, blijkt uit nieuw Amerikaans onderzoek. In San Francisco waren de diensten zo verantwoordelijk voor de helft van de filetoename. “Ook in Brussel lopen we dat risico,” zegt mobiliteitsexpert Willy Miermans.

Uber blijft groeien in Brussel en telt naar eigen zeggen al zo’n 1.800 chauffeurs. Sinds kort krijgt de transportdienst hier bovendien ook nog concurrentie van het bedrijf Heetch, dat ook al 400 chauffeurs zou in dienst hebben.

De groei in de sector doet de vraag rijzen welke impact Uber nu eigenlijk heeft op het verkeer in de stad. Voor Brussel bestaan er geen accurate gegevens. Maar een nieuwe Amerikaanse studie biedt wel inzicht in de situatie in San Francisco, een stad waar Uber en concurrent Lyft erg sterk staan. De onderzoekers van de universiteit van Kentucky en de transportautoriteit van de regio San Francisco onderzochten het aandeel van Uber en Lyft in de groei van het verkeer tussen 2010 en 2016.

Uber in plaats van te voet

Wat blijkt? In die periode groeiden de files in de stad met 62 procent. De auteurs stelden vast dat de twee transportdiensten verantwoordelijk waren voor ruim de helft van die groei. In een scenario zonder Uber en Lyft zou de congestie maar met 22 procent gestegen zijn, blijkt uit de studie.

Een groot deel van de ritten met de transportdiensten – tussen 43 en 61 procent - vervangen dan ook trajecten met het openbaar vervoer, te voet of met de fiets, toont de studie nog. Een deel van de trajecten zou zonder de aanwezigheid van Uber of Lyft ook helemaal niet hebben plaatsgevonden.

“Deze transportdiensten zijn de grootste factor in de groeiende congestie,” besluiten de auteurs, "groter dan dan de som van factoren als de bevolkingsgroei, de toename van de werkgelegenheid of veranderingen op het netwerk.”

De onderzoekers zien de situatie in San Francisco als een voorbode voor wat andere steden te wachten staat. “De bevindingen geven inzicht in de veranderingen die we kunnen verwachten in grote steden als deze transportdiensten blijven groeien.”

Op zijn minst schone auto's

Mobiliteitsexpert Willy Miermans (Uhasselt) vindt de resultaten dan ook relevant voor Brussel. “Als je erg goedkoop privévervoer aanbiedt van deur tot deur, dan creëer je luie mensen. Je boort een latente markt aan. Vergelijk het met de gratis bussen in Hasselt, die ook kannibaliseerden op het fiets- en voetgangersverkeer.”

De Europese organisatie Transport & Environment dringt er ondertussen op aan dat de de transportdiensten op zijn minst overschakelen op voertuigen zonder emissies, zodat de extra voertuigen alvast niet voor meer luchtvervuiling zorgen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?