Eurostar in het treinstation Brussel-Zuid

| Eurostar in het treinstation Brussel-Zuid.

Uitbater Kanaaltunnel wil concurrentie voor Eurostar stimuleren

© Belga
18/03/2022

De groep Getlink, die de tunnel onder het Kanaal uitbaat, overweegt om zelf hogesnelheidstreinen aan te kopen. Ze zou die dan verhuren aan spoorwegmaatschappijen die tussen het Europese vasteland en Engeland willen sporen, in concurrentie met Eurostar. Dat heeft Getlink-voorzitter Jacques Gounon vrijdag gezegd.

Getlink zou een verhuurder van rollend materieel treinstellen laten aankopen bij de Duitse treinbouwer Siemens, "voor 40 miljoen euro per stel", alvorens ze te verhuren aan een spoorwegmaatschappij. Gounon had het over tien treinstellen die vier of vijf keer per dag heen en weer zouden rijden door de tunnel.

De doelstelling is, zo klonk het nog, om twee tot drie miljoen passagiers per jaar door de Kanaaltunnel te laten sporen, of zowat een vijfde meer ten opzichte van de trafiek voor corona.

Spaanse Renfe

De voornaamste kandidaat om met passagierstreinen door de tunnel onder het Kanaal te rijden is de Spaanse operator Renfe. Die liet al meermaals zijn interesse blijken voor het traject Parijs-Londen en zei een half jaar geleden dat het ook de eerste stappen heeft gezet om daarvoor een goedkeuring te krijgen. Renfe zou dan de eerste concurrent worden van Eurostar, waarin de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS een belang heeft van 5 procent.

"Ik heb passagiers nodig, ik heb vrachtwagens nodig en ik heb vrachttreinen nodig", zo zei de voorzitter nog. Hij denkt dat de treinstellen in 2026 operationeel zouden kunnen zijn, op één voorwaarde: dat Getlink weer positieve cijfers schrijft. "Ik hoop vanaf 2022."

Optimistisch

Getlink, het vroegere Eurotunnel, leed vorig jaar een nettoverlies van 229 miljoen euro, in 2020 was er 113 miljoen euro verlies. Gounon is optimistisch over de toekomst. Het vrachtverkeer had weinig te lijden onder de coronacrisis en het passagiersverkeer zou snel moeten heropleven.

Bovendien zal er dit jaar een elektrische kabel met een capaciteit van 1 gigawatt operationeel worden die door de tunnel is getrokken tussen Frankrijk en Engeland. Die connectie, ElecLink genaamd, zal Getlink een omzet van 100 miljoen euro op jaarbasis opleveren.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni