| Bovenaanzicht van de verkeerschaos aan de Vlaamsepoort.

Interactief

Van den Brandt pakt 30 nieuwe zwarte verkeerspunten aan met 'quick wins'

MW
© BRUZZ
14/12/2022

Meiser, het Daillyplein, Troonlaan: Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) wil met quick wins de verkeersveiligheid verbeteren op 30 zwarte punten in het gewest. In zestien straten moet ook de snelheid omlaag.

“Het is een zwart jaar voor de verkeersveiligheid in Brussel,” reageerde minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt onlangs op de forse stijging van het aantal letselongevallen op de Brusselse wegen. Volgens de verkeersbarometer van Vias vielen in de eerste negen maanden van dit jaar al 3.556 gewonden in het verkeer, een record.

Omdat verkeersveiligheid voor de mobiliteitsminister een prioriteit blijft, grijpt ze onder meer in door een uitbreiding van de zone 30 en de aanpak van 30 zogenaamd zwarte punten. Dat zijn verkeersknooppunten waar meer dan tien ongevallen per jaar plaatsvinden en waar nog geen groot project voor voorzien is. (Lees verder onder de kaart)

Overzicht van de zwarte punten die vanaf 2023 worden aangepakt (zwart), naast de zwarte punten die sinds 2015 al werden aangepakt (groen).

“Om te vermijden dat deze zwarte punten jarenlang bleven liggen, hebben we telkens een analyse gemaakt om met quick wins en microprojecten (vergunningloos dus) de verkeersveiligheid sterk te kunnen verbeteren,” legt Van den Brandt uit. Het gaat dan bijvoorbeeld over het beter afstellen van verkeerslichten of het plaatsen van fysieke objecten om fietspaden af te schermen.

Dit in afwachting van grotere projecten die de verkeerssituatie structureel moeten verbeteren. "Meiser is daar een goed voorbeeld van," zegt de minister. Daar heeft Brussel Mobiliteit dit jaar nieuwe, tijdelijke wegmarkeringen en betonblokken aangebracht, terwijl een grondigere heraanleg al langer op zich laat wachten. "We hebben er niet gewacht met ingrepen, omdat de totale heraanleg van dat kruispunt tijd vraagt."

"Op andere plekken gaat het om definitieve ingrepen," vult haar woordvoerder Pieterjan Desmet aan. Een voorbeeld daarvan is het Daillyplein in Schaarbeek. "Daar ging het om het weghalen van een rijstrook en het plaatsen van paaltjes in de plaats. De focus is telkens: op korte termijn de verkeersveiligheid significant verhogen."

In 2015 werd al zo’n lijst met 30 zwarte punten opgesteld. Op de Vlaamsepoort na, zijn die intussen allemaal aangepakt. “Onderzoek bevestigt dat op 21 van die zwarte punten de verkeersveiligheid siginificant verbeterd is,” weet Van den Brandt. “In de afgelopen twee jaar, vonden daar minder dan tien ongevallen plaats.”

De overige acht punten kregen nog geen evaluatie, omdat de aanpassingen er minder dan een jaar geleden gebeurden.

Ingrepen vanaf 2023

Gezien de verslechterde verkeersveiligheid, wil Van den Brandt een versnelling hoger schakelen door anderhalf jaar vroeger dan gepland een nieuwe lijst van 30 zwarte punten voor te stellen, waar ze de verkeersveiligheid door quick wins verbeterd wil zien. De ingrepen worden uitgevoerd vanaf 2023.

“Het gaat om alle locaties waar de afgelopen twee jaar tien of meer ongevallen plaatsvonden.” Punten waar een dodelijk ongeval plaatsvond, krijgen daarbij voorrang. Er zijn onder meer ingrepen gepland op de Kleine Ring, Louizalaan, Bergensesteenweg en aan Jules De Trooz."

Dat laatste kruispunt stond al op de vorige lijst met zwarte kruispunten, net als bijvoorbeeld de Naamsepoort. Ze werden de voorbije jaren aangepakt, maar perfect is de situatie er nog niet. "Ze komen opnieuw op de lijst omdat er een nieuw probleem is opgedoken," aldus Desmet. "Het type ongeval is dus anders, of de precieze locatie op het kruispunt is verschillend."

Vlaamsepoort

Ook de Vlaamsepoort stond al op de vorige lijst, maar werd in tegenstelling tot bijvoorbeeld Jules De Trooz nog niet aangepakt. Het is het enige kruispunt op de vorige lijst dat niet verbeterd kon worden, dus werd het opnieuw opgenomen op de nieuwe lijst. “De Vlaamsepoort is een kluwen van gewestelijke en gemeentelijke wegen,” legt Van den Brandt uit.

“We hebben dus een akkoord nodig tussen de verschillende betrokken besturen. Er liggen een aantal voorstellen op tafel, maar voorlopig slagen we er niet in om het gemeentebestuur van Sint-Jans-Molenbeek daarvan te overtuigen,” aldus de minister. "Zonder hun toestemming kunnen we geen relevante ingrepen doen."

Overigens heeft de minister enkel zwarte kruispunten opgenomen op gewestwegen. "Als een zwart punt op een gemeenteweg ligt, dan mogen wij daar als gewest niet ingrijpen," verduidelijkt Desmet. "Dat is de bevoegdheid van het lokaal bestuur. Daarom heeft het geen zin om die op onze lijst te zetten, want onze diensten kunnen die niet aanpakken." Wel vraagt het Gewest gemeenten om gevaarlijke punten op gemeentewegen aan te pakken en biedt ze daarbij ondersteuning aan.

Uitbreiding zone 30

Verder breidt Van den Brandt ook de zone 30 uit naar 13 extra straten. Onder meer de Kroonlaan in Elsene, de Waterloosesteenweg en de Winston Churchilllaan in Ukkel en de Tervurenlaan gaan deels naar een snelheidsbeperking van dertig kilometer per uur. In drie andere straten wordt de snelheid verlaagd naar vijftig kilometer per uur.

Overzicht van de straten waar de snelheidsbeperking verlaagt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, verkeersveiligheid , Elke Van den Brandt

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni