Al 3.556 gewonden in het Brusselse verkeer dit jaar

MW
© BRUZZ
21/11/2022

Kenniscentrum voor de verkeersveiligheid Vias publiceerde zijn veiligheidsbarometer voor de eerste negen maanden van 2022. Daaruit blijkt een forse stijging van het aantal letselongevallen in Brussel: 3.556 gewonden voorlopig. Bij meer dan één op vijf is bovendien een e-step betrokken. Bevoegd Brussels minister voor Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) spreekt over een "zwart jaar voor de verkeersveiligheid".

Na een daling van het aantal verkeersongevallen met gewonden in coronajaren 2020 en 2021, noteert Vias opnieuw een forse stijging van het aantal letselongevallen op de Brusselse wegen. Het verkeersinstituut telt in zijn verkeersbarometer 3.059 letselongevallen in de eerste negen maanden van dit jaar. Een stijging van goed twintig procent tegenover vorig jaar.

Daarbij vielen 3.556 gewonden, een triest record, want dat is het hoogste aantal in de laatste tien jaar. Tot oktober waren dit jaar ook al zeven verkeersdoden te betreuren. Dat is het op een na laagste cijfer in de laatste vijf jaar, maar wel een stijging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (toen vijf doden ter plaatse, fors minder dan de 11 doden in 2020 en de 13 doden in 2019).

Cijfers voor de laatste maanden van 2022 zijn nog niet beschikbaar, maar er vielen al verschillende dodelijke verkeersslachtoffers te betreuren, bij onder meer een auto-ongeval op de Ring in Evere, een botsing tussen een tram en een fietser aan het Ter Kamerenbos en een aanrijding van een voetganger door een tram op de Lambermontlaan.

De meest recente cijfers van Vias betekenen hoe dan ook een stap achteruit in het streven naar nul verkeersdoden tegen 2030, zoals het actieplan Verkeersveiligheid van de Brusselse regering vooropstelt.

“Het is een zwart jaar voor de verkeersveiligheid in Brussel,” reageert minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). “We moeten deze cijfers nu verder analyseren om de pijnpunten bloot te leggen en in te grijpen, want verkeersveiligheid blijft voor mij een prioriteit.”

Meer zwakke weggebruikers, meer ongevallen met letsel

Voornamelijk zwakke weggebruikers blijken het slachtoffer van verkeersongevallen. De meeste gewonde weggebruikers zijn fietsers (809), gevolgd door automobilisten (779) en voetgangers (629).

“Het verkeer is veranderd. Steeds meer mensen verplaatsen zich als zwakke weggebruiker in Brussel, wat de stijging van het aantal ongevallen met letsel verhoogt,” ziet ook woordvoerder van Vias Stef Willems.

“Daarnaast zijn bij een vijfde van de letselongevallen ook e-steps betrokken, iets waar vier jaar geleden geen sprake van was,” aldus Willems. De cijfers van het aantal verkeersslachtoffers met e-steppers zijn dan ook verontrustend. Bij goed één op vijf ongevallen is een elektrische step betrokken. “En dan wordt een heel deel van de ongevallen nog niet geregistreerd,” zegt de woordvoerder.

In de eerste drie trimesters van 2022 telde Vias 532 gewonden voor deze categorie weggebruikers. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2021, met toen nog 272 letselongevallen met minstens één elektrische step in de eerste negen maanden van dat jaar.

Verkeersveiligheid verschuift voortdurend

“De uitdagingen op vlak van verkeersveiligheid veranderen continu in een stedelijke omgeving omdat de manier waarop mensen zich voortbewegen ook voortdurend verschuift,” maakt Willems de analyse.

De conclusie mag volgens hem echter niet zijn dat het gevaarlijker geworden is om zich te voet, met de fiets of via de step te verplaatsen. Cijfers van Brussel Mobiliteit tonen immers aan dat het aantal fietsers, voetgangers en steppers sterker gestegen is dan het aantal letselongevallen bij die vervoersmodi.

"Verkeersveiligheid blijft voor mij een prioriteit"

Elke Van den Brandt (Groen) - minister van Mobiliteit

Zo reden er in de eerste 9 maanden van 2022 bijvoorbeeld 35,8 procent meer fietsers langs een van de telpalen in het gewest dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit terwijl het aantal letselongevallen met betrokkenheid van een fietser met ‘slechts’ 13,6 procent steeg.

“Bovendien,” stelt Willems, “hoe meer mensen de auto aan de kant laten, hoe veiliger de situatie op termijn in de stad.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni