Gewest streeft naar nul verkeersdoden tegen 2030

© PhotoNews
| In het Brussels gewest geldt een algemene Zone 30 voor het autoverkeer.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft zijn actieplan Verkeersveiligheid voorgesteld. Daarin ambieert de regering nul verkeersdoden of zwaargewonden door verkeersongevallen tegen 2030. Het plan kwam tot stand in samenwerking met zowel burgers als verkeersveiligheidsexperts.

Het vorige plan (2011-2020) had tot doel om tegen 2020 het aantal doden en zwaargewonden met 50% te verminderen. Hoewel er een verbetering in de cijfers te noteren valt, is die doelstelling niet behaald. In 2020 lieten 15 personen het leven op de Brusselse wegen. Er vielen 159 zwaargewonden te betreuren.

'Vision Zero’

Dat moet beter, vindt de regering, die daarom een ambitieus verkeersveiligheidsplan heeft opgesteld, met als centraal principe ‘Vision Zero’. “Het is een basis voor samenwerking, het markeert voor iedereen in ons Gewest de enige aanvaardbare ambitie op vlak van verkeersveiligheid: nul doden en zwaargewonden in ons verkeer,” stelt minister voor o.a. Mobiliteit en Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt (Groen).

Daarnaast moet het aantal en de ernst van aanrijdingen met voetgangers verminderen, evenals het aantal aanrijdingen met fietsers, bromfietsen en motorfietsen.

Snelheid omlaag en betere weginfrastructuur

Om de doelstellingen te behalen, maakt de regering zich een aantal voornemens. Zo moet de snelheid van het gemotoriseerd vervoer omlaag en zal er meer worden ingezet op snelheidscontroles en een efficiëntere bestraffing van snelheidsovertredingen.

Een veilige en hoogwaardige weginfrastructuur moet daarnaast zorgen voor veilige verplaatsingsomstandigheden voor alle vervoerswijzen en gebruikers. Er moeten snelheidsbeperkingen en slim ingerichte oversteekplaatsen komen in schoolomgevingen, evenals veiligere kruispunten. De inventaris van de ongevalgevoelige zones wordt voortaan ook om de twee jaar geüpdatet.

Elke Van den Brandt BRUZZ ACTUA 1676

Het Gewest wil verder regelmatige en gerichte bewustmakingscampagnes voeren die de kennis van de regels van de Wegcode moeten verbeteren. Tot slot vestigt het plan de aandacht op de specifieke risico's en de toekomstige ontwikkelingen op het gebied van micromobiliteit, zoals de vele deelsteps die in enkele jaren tijd het Brusselse grondgebied hebben veroverd.

Burgerinspraak

Bij de opstelling van het plan, is rekening gehouden met de bekommernissen van de burgers. Het Gewest deed daarvoor een beroep op 200 verkeersveiligheidsexperten en het burgertraject ‘Het Andere Atelier’, waarin o.a. de verenigingen Bral, Heroes for Zero en Café Filtré/Filtercafé hun stem lieten horen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?