Vanaf 2025 nieuwe en snellere Beneluxtreinen

© NS
| Een simulatiebeeld van de nieuwe trein

De Nederlandse Spoorwegen NS hebben 20 treinen besteld die geschikt zijn om in België te rijden. De zogeheten Intercity Nieuwe Generatie wordt geleverd tegen 2025. De nieuwe stellen kunnen dan de huidige locomotieven en rijtuigen van de Beneluxtrein vervangen. De Fyra moest dat in 2012 ook, maar die trein viel uit elkaar.

De bestelling van de 20 ICNG's is onderdeel van een grotere bestelling van NS uit 2016. Vanaf 2021 gaan 79 nieuwe treinstellen rijden tussen de Nederlandse steden, maar die kunnen om technische redenen niet over de grens naar België.

Eind juli 2019 besloten de spoorwegen daarom om nog 20 treinen extra te kopen die zijn aangepast aan de elektrische spanning op het Belgische spoornet, die anders is dan in Nederland.

200 kilometer per uur

Vandaag rijden tussen Brussel-Zuid en Amsterdam nog treinen met rijtuigen uit de jaren 1980 en aan beide uiteinden een locomotief, aan een maximumsnelheid van 160 km/u. Tegen 2025 zijn de rijtuigen ongeveer 40 jaar en worden ze uit dienst genomen.

De nieuwe treinen van NS zijn sneller, ze zullen 200 km/u kunnen rijden. Dat zal vooral tussen Antwerpen en Amsterdam wat tijdswinst opleveren omdat de treinen daar de hogesnelheidslijn gebruiken. Tussen Brussel en Antwerpen is er geen tijdswinst omdat de maximumsnelheid daar lager is. Ter vergelijking: echte hogesnelheidstreinen gaan ongeveer 300 km/u.

Het nieuwe materieel is ook comfortabeler, met stopcontacten, draadloos internet, aangename verlichting en een lage vloer om het instappen gemakkelijker te maken.

De Beneluxtrein was in 2012 al even vervangen door de Fyra die 250 km/u kon rijden. Al snel bleek dat de treinstellen slecht gebouwd waren en door aanhoudende problemen werd de dienst na nog geen twee maanden afgeschaft. De klassieke Beneluxtrein werd halsoverkop opnieuw ingevoerd en wordt nu dus voorbereid op de toekomst.

Nog gesprekken nodig

De Belgische NMBS is niet betrokken bij de aankoop van de treinen en betaalt dus ook niet mee. Dat is opvallend, omdat de twee bedrijven samenwerken voor de Beneluxtrein. Ze zorgen allebei voor personeel en voor materieel. Speelt de NS hier dan soloslim met de aankoop?

NMBS en NS hebben nog tot eind 2024 een samenwerkingsakkoord voor de IC-verbinding. Tot dan zal er weinig veranderen. Welk traject er vanaf 2025 gereden zal worden met welk materieel is voer voor onderhandelingen, het ligt dus nog niet vast dat de ICNG in België zal rijden. Met de aankoop van de nieuwe treinen nemen de Nederlandse Spoorwegen in elk geval al een voorsprong op de gesprekken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?