Veel kritiek op ‘lichte straf’ voor doodrijder Stephanie Verbraekel

© BRUZZ
| Stephanie Verbraekel werd aangereden op de Haachtsesteenweg ter hoogte van de Vandeweyerstraat in Schaarbeek.

De man die journaliste Stephanie Verbraekel doodreed in Schaarbeek krijgt geen gevangenisstraf, ook niet voorwaardelijk. Daar is veel kritiek op.

De doodrijder, die zijn slachtoffer aan 90 km/u raakte op de Haachtsesteenweg, krijgt een werkstraf van 250 uur en een rijverbod van 4 jaar. Daarnaast moet hij aan de ouders ook een morele schadevergoeding van 17.500 euro betalen.

In De Standaard, de krant waarvoor het slachtoffer werkte, reageren de ouders alvast ontgoocheld. “Hij moet zes weken gaan werken. Zes weken. Dat is niets. Hij kreeg zelfs geen geldboete. Het is alsof de rechter dit vonnis uitsprak met een geweer in de rug. Dit is groen licht voor alle doodrijders. "Geef maar gas, je krijgt toch geen zware straf", is het signaal dat ervan uitgaat.”

Ook Koen Van Wonterghem, afgevaardigd bestuurder van Ouders van Verongelukte Kinderen, vindt de keuze van de rechter niet de juiste. Van Wonterghem, die een loopbaan als advocaat achter de rug heeft, wijst erop dat een voorwaardelijke gevangenisstraf veel efficiënter was geweest. “Dat is ten eerste een luider signaal. Maar verder heb je dan als rechter ook meer mogelijkheden om voorwaarden te verbinden aan de straf. Je kan dan een behandeling opleggen bijvoorbeeld. Nu klinkt het niet helemaal doordacht.”

Koen Van Wonterghem van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK)

Een effectieve gevangenisstraf lijkt Van Wonterghem niet zo’n goed idee. “Daar wordt altijd snel om geroepen, ook door onze leden. Maar je moet mensen niet alleen straffen voor de straf, het moet ook efficiënt zijn voor de maatschappij. De kans dat iemand in de gevangenis een betere weggebruiker wordt is niet groot.”

De afgevaardigd bestuurder heeft ook grote vragen bij het rijverbod. “Er rijden zoveel mensen rond met een rijverbod. Het is hoog tijd om daar doortastend beleid rond te voeren. Dat is perfect mogelijk. Je kan data samenbrengen die nu verspreid zitten, over rijbewijzen en verzekeringen bijvoorbeeld. Je kan mensen die een voertuig uitlenen verantwoordelijk maken voor wat er dan gebeurt. Het is zelfs mogelijk om rijbewijzen met chipkaarten te introduceren om auto’s te openen. De minister van Justitie zou daarin het initiatief moeten nemen.

Burgerbeweging 1030/0 uit Schaarbeek: Pieter Fannes

Ook 1030/0 is niet blij met het vonnis. De vereniging, die ontstond na de dood van Verbraekel, vindt vooral dat het signaal naar andere wegpiraten niet duidelijk genoeg is. “250 uur, dat zijn maar 30 dagen", zegt woordvoerder Pieter Fannes. "Leg dat eens naast een mensenleven. Iemand doodrijden wanneer je aan 90 km per uur in een zone 30 binnenvlamt is ook geen ongeluk. Dit zijn mensen die hun auto gebruiken als oorlogswapen."

Fannes wijst er nog op dat de overheid ook een zware verantwoordelijkheid draagt. “Dat die man daar 90 kilometer per uur kon rijden, zegt ook veel. En als ik hoor hoe de burgemeester de onveiligheid op de straat de laatste tijd relativeert, maak ik me toch zorgen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?