Vanaf 11 mei 2020 wordt de hele vijfhoek woonerf, een tijdelijke maatregel om social distancing mogelijk te maken Elke Van den Brandt, minister van mobiliteit, Brussels burgemeester Philippe Close Bart Dhondt

| Sinds 11 mei 2020 is de hele Vijfhoek een woonerf, een tijdelijke maatregel om social distancing mogelijk te maken. Vanaf 1 september wordt die zone opnieuw aangepast.

Verkeersborden in Brusselse woonerfzone afgedekt, maar niet ongeldig

EC
© BRUZZ
19/08/2020

Op verschillende plaatsen in Brussel-Stad zijn de verkeersborden, die de algemene woonerfzone aanduiden, afgedekt. Dat meldt een lezer aan BRUZZ. Toch blijft de woonerfzone nog tot het eind van de maand gelden in de hele Vijfhoek. “We werken aan nieuwe signalisatie”, zegt bevoegd schepen voor mobiliteit Bart Dhondt (Groen).

De woonerfzone geldt sinds 11 mei in de hele Brusselse Vijfhoek. In die zone krijgen voetgangers voorrang krijgen op automobilisten en bedraagt de maximale snelheid 20 kilometer per uur. De bedoeling was om voetgangers en fietsers meer ruimte te geven, zodat de sociale afstand bewaard kan worden. Maar op 1 september zal dat woonerf worden verkleind: bepaalde straten en centrale assen worden opnieuw ingericht als zone 30.

Intussen blijft die eerdere snelheidsbeperking wel gelden, ook al zijn enkele verkeersborden nu al afgedekt. Onder andere op het Martelarenplein en in de Jos de Brouchovenstraat, dichtbij de Pachecolaan, is dat het geval. Volgens het kabinet van bevoegd schepen van mobiliteit Bart Dhondt (Groen) is dat geen reden om de regels te overtreden. "Op dit moment is nog de hele Vijfhoek een woonerf", zegt zijn woordvoerster Els Wauters aan BRUZZ. "We zijn ondertussen wel begonnen met de voorbereiding om de zones aan te passen. Maar de woonerfborden staan nog duidelijk langs de Kleine Ring. Dus de mensen die de Vijfhoek binnenrijden, zien meteen dat het nog geldt."

Het kabinet van schepen Dhondt belooft binnenkort nog gericht te zullen communiceren over de aangepaste woonerfzone, onder andere via nieuwe verkeersborden en via burgercommunicatie.

De lokale politiezone merkt intussen dat steeds meer automobilisten zich niet aan de aangegeven snelheidsbeperking houden. "Elke maand schrijven we meer pv's uit voor ongepaste snelheid", zegt commissaris Olivier Slosse van de zone Brussel-Hoofdstad-Elsene. "We meten de snelheid niet exact, maar in functie van wat gepast is in de omgeving." Tot nu toe werden er voor de maand augustus al 2.789 pv's uitgeschreven voor snelheidsovertreders in de hele Vijfhoek. Dat is een pak meer dan in de volledige maand juli (1.129 pv's) en de maand juni (448 pv's). "We hebben specifieke controleacties gevoerd", zo verklaart Slosse een deel van de stijging.

Sint-Katelijnestraat

Overigens is de snelheidsbeperking niet de enige maatregel die nog moeilijk wordt afgedwongen. De recente beslissing om de Sint-Katelijnestraat volledig autovrij te maken, wordt momenteel nog niet gehandhaafd. Onder meer uit foto’s van Velodossier BXL blijkt dat de straat nog duchtig wordt gebruikt door automobilisten.

Volgens schepen Dhondt zit die autovrije zone nog in een overgangsfase. “Het gaat nu om een testperiode waarin de politie vooral sensibiliseert in de straat”, aldus woordvoerster Els Wauters. De politie bevestigt dat ze nog niet verbaliseren. "We kiezen voor een graduele aanpak, met signalisatieborden en sensibilisering, om nadien te kijken welke maatregelen bijkomend nodig zijn", aldus Slosse. "Het is al duidelijk dat deze 'light' maatregelen niet voldoende zullen zijn, maar voorlopig testen we met nadarhekken of een herinrichting van de openbare ruimte het gedrag al kan afraden en de straat leefbaarder kan maken."

Dat zou in overleg met de handelaars gebeuren. "De voetgangerszone was een vraag van de handelaars, is er gekomen door goede samenwerking met hen, en we bekijken dus ook verder met hen hoe we het statuut voetgangerszone nog extra duidelijk kunnen maken", aldus Wauters.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Mobiliteit, woonerfzone, Bart Dhondt

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni