Villo! beantwoordt niet langer aan verwachtingen van het Gewest

© PhotoNews
| Voorstelling van eVillo, de elektrische deelfiets van JC Decaux door Elke Van den Brandt, Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, op 29 november 2019.

Volgens minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) voldoet Villo niet meer aan de verwachtingen van het Brussels Gewest. Brussel Mobiliteit wil nu al werken aan het Brusselse fietsdeelsysteem van de toekomst en zal daarvoor niet wachten tot het einde van de overeenkomst met uitbater JCDecaux.

Al sinds 2008 heeft het Gewest een contract met uitbater JCDecaux. Met een bijlage in 2018 werd de eVillo ingevoerd. Doordat die contracten in heel algemene termen zijn opgesteld, kan het Gewest JCDecaux niet dwingen om de kwaliteit van zijn diensten te verbeteren.

Een van de problemen is dat er tien maanden lang geen draagbare batterijen voor de elektrische deelfietsen van Villo beschikbaar waren, terwijl de eVillo nog maar 18 maanden bestaat in Brussel. De batterijen van alle 5.000 eVillo’s zouden vervangen worden, maar dat duurde langer dan verwacht.

De abonnees van eVillo hebben geen vergoeding ontvangen. De geldigheidsduur van hun abonnement wordt gewoon verlengd met de duur van de onderbreking van de dienst. “Het Gewest was van mening dat het schade had geleden die moest worden hersteld," zegt Van den Brandt als antwoord op een parlementaire vraag van Anne-Charlotte d’Ursel (MR).

Schadevergoeding

Maar ook JCDecaux zou schade hebben geleden. “Toen het Gewest elektrische Villo's wilde introduceren, gebeurde dat via onderhandelingen over een wijziging van het contract,” legt minister Van den Brandt uit.

“JCDecaux stemde ermee in eVillo's in Brussel te introduceren op voorwaarde dat het 215 extra bouwvergunningen kon krijgen voor zijn reclamedisplays. Er moesten minstens 185 bouwvergunningen worden afgeleverd voordat de eVillo's ingezet konden worden, maar JCDecaux was proactief en begon met de inzet van zijn elektrische fietsen zonder te wachten op de bouwvergunningen. Urban.brussels ondervond moeilijkheden om binnen een aanvaardbare termijn de bouwvergunningen af te leveren. Daarom heeft de onderneming het Gewest verzocht opnieuw over de looptijd van het contract te onderhandelen als vergoeding voor de schade die zij heeft geleden door de vertraging bij de afgifte van de bouwvergunning.”

Beide schadevergoedingen worden onderzocht door de advocaten van beide partijen. "Het contract kan worden verlengd, wat JCDecaux vraagt, of verkort, of de geleden schade kan op een andere manier worden gecompenseerd," aldus Van den Brandt.

Naar een nieuw systeem

Wat de toekomst betreft, laat Van den Brandt weten dat ze nu al het toekomstige Brusselse deelfiets-systeem zal voorbereiden. Ze zal niet wachten tot het einde van de huidige overeenkomst met JCDecaux om al een ander systeem te implementeren.

“Voorlopig sluiten we geen deuren, maar wij moeten wel vaststellen dat de meeste recente deelfiets-systemen niet meer door reclame worden gefinancierd. Door de technologische ontwikkelingen komt ook het door Villo voorgestelde stationssysteem op losse schroeven te staan. Free-floating is echter niet per se een wondermiddel en wij zien hybride systemen opkomen met gebieden die zijn uitgerust met stationszones en freefloatingzones.”

Van den Brandt wil de duur van de concessies in de toekomst ook verkorten, zodat het systeem sneller geëvalueerd kan worden.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?