| De Anspachlaan tussen Verversstraat en Fontainasplein: veel auto's.

Voetgangerszone wordt uitgebreid tot Fontainas

Kris Hendrickx, Tim Gatzios
© BRUZZ
01/03/2019

Het stuk Anspachlaan tussen Verversstraat en Fontainas wordt een volwaardige voetgangerszone. Vanaf 15 maart is het autoverkeer er niet meer toegelaten. "De aanpassing zal het gebied veiliger en leefbaarder maken", zegt schepen Bart Dhondt (Groen).

Nog voor de piétonnier in het centrum helemaal af is, groeit de zone al. In het gebied tussen de Verversstraat en Fontainas mogen vandaag nog auto's rijden in een richting, maar vanaf 15 maart komt daar verandering in. Dat meldt de Stad in een flyer die nu al in het centrum wordt verdeeld en wordt aan onze redactie bevestigd door het stadsbestuur.

Het gebied in kwestie hinkte op twee benen. De lange strook werd ingrijpend heraangelegd op exact dezelfde wijze als de echte voetgangerszone tussen de Verversstraat en het de Brouckèreplein. Toch mocht er autoverkeer over, een situatie die voor heel wat kritische reacties zorgde. Schepen voor Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) gaf eerder al aan een oplossing te willen voor die situatie.

'De situatie was niet coherent, de aanpassing moet de zone leefbaarder en veiliger maken'

Bart Dhondt (Groen)

Bart Dhondt (34, Groen): schepen van Mobiliteit en Openbare Werken in Brussel-Stad.

"We hadden deze situatie nog geërfd van de vorige meerderheid," legt Dhondt uit. "In de praktijk bleek het een erg incoherente situatie. Voetgangers die uit de echte piétonnier kwamen waren plots verrast dat er auto's reden en ook voor automobilisten was het niet logisch. De aanpassing zal het gebied veiliger en leefbaarder maken."

Bussen zullen overigens wel nog toegelaten worden in het gebied. De mobiliteitsimpact van de maatregel zou beheersbaar blijven volgens Dhondt.

Met de maatregel groeit de voetgangerszone in het centrum opnieuw met 170 meter. Op zijn ruimst gerekend - het Brouckèreplein inbegrepen - wordt het gebied nu al 900 meter lang.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Stedenbouw , voetgangerszone , Bart Dhondt

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni