Zeven alternatieven onderzocht voor herinrichting Ring rond Brussel

© PhotoNews
| De Brusselse Ring blijft voor veel weggebruikers een dagelijkse bron van ergernissen. Na de Ring rond Antwerpen is de R0 rond Brussel het grootste knelpunt in het verkeer. Daarom zijn er al jaren plannen om de Brusselse Ring aan te pakken.

Er worden momenteel nog zeven alternatieven onderzocht voor de herinrichting van de Brusselse Ring. Dat heeft Nele Degraeuwe, programmamanager van De Werkvennootschap, donderdag gezegd tijdens een hoorzitting in het Vlaams Parlement.

Volgens Vlaams minister van Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) moet dat onderzoekswerk uitmonden in een voorkeursbesluit. Voor 2020 is alvast een budget van 127 miljoen euro voorzien, dat onder meer geïnvesteerd zal worden in de aanleg van fietssnelwegen.

Start infrastructuurwerken voor 2024

De start van de grote infrastructuurwerken is voorzien voor 2024. De Brusselse Ring blijft voor veel weggebruikers een dagelijkse bron van ergernissen. Na de Ring rond Antwerpen is de R0 rond Brussel het grootste knelpunt in het verkeer. Daarom zijn er al jaren plannen om de Brusselse Ring aan te pakken.

De Werkvennootschap, het Vlaamse vehikel dat grote en complexe mobiliteitsprojecten in Vlaanderen ondersteunt, heeft donderdag in het Vlaams Parlement een uitgebreide stand van zaken gegeven van alle plannen, gaande van de geplande fietssnelwegen, tot de geplande tramprojecten (Ringtrambus, Sneltram, Luchthaventram) en de grote weginfrastructuurwerken.

Volgens Nele Degraeuwe, programmamanager van De Werkvennootschap, worden er voor die grote infrastructuurwerken nog zeven alternatieven onderzocht. Afhankelijk van welke variant gekozen wordt, zal ook de kostprijs variëren. Volgens minister Peeters moet het onderzoek van de zeven alternatieven resulteren in een voorkeursbesluit. Zij benadrukt dat daarbij heel wat overleg en samenwerking is gepland, onder meer met het Brussels gewest. De start van de grote infrastructuurwerken is gepland in 2024.

Kritiek Vlaams Belang stuit op verzet

Voor heel wat andere projecten zijn de werken al gestart of gepland op kortere termijn. Zo is er volgens minister Peeters volgend jaar binnen het Geïntegreerd Investeringsplan (GIP) 127 miljoen euro voorzien. Tijdens de bespreking van de plannen kwam het in de commissie tot een botsing tussen oppositiepartij Vlaams Belang en de ander partijen. Volgens Klaas Slootmans (Vlaams Belang) is er in de plannen te weinig aandacht voor de uitbreiding van de wegcapaciteit.

"De olifant in de kamer moet benoemd worden en dat is wegcapaciteit, wegcapaciteit, wegcapaciteit." Die opmerking botste op felle kritiek van de andere partijen. Zo waarschuwde Stijn Bex (Groen) dat de uitbreiding van de capaciteit een 'aanzuigeffect' zal hebben.

"Kijk naar Nederland. Daar heeft men in de jaren negentig miljarden geïnvesteerd in wegcapaciteit. Een tijdje zorgde dat voor een vlotter verkeer, maar de laatste jaren kent men daar ook opnieuw meer files. We moeten opletten dat we niet dezelfde fout maken", aldus Bex. Inez De Coninck (N-VA) bestempelde de visie van Slootmans als 'achterhaald'. "Ik heb de indruk dat u vijftig jaar te laat geboren bent met uw mobiliteitsvisie. In een welvarend land heeft de ceo een abonnement op het openbaar vervoer en geen chauffeur", aldus De Coninck.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?