Kruispuntkluwen Zuid op Kleine Ring wordt overzichtelijker

© Brussel Mobiliteit
| Drie opeenvolgende kruispunten maken de Kleine Ring ter hoogte van Zuid onoverzichtelijk

Op de Kleine Ring gebeuren momenteel werken om het kruispuntenkluwen nabij het Zuidstation aan te passen. De drie kruispunten van de ringweg met de Lemonnierlaan, Jamarlaan en Fonsnylaan worden overzichtelijker voor automobilisten en voetgangers. Er komen ook fietspaden. Het gaat om een tijdelijke heraanleg.

Het korte stuk Kleine Ring dat ook bekend staat als het Grondwetplein was altijd al een complex punt, maar werd in de naoorlogse decennia pas echt chaotisch toen het autoverkeer ruim baan kreeg.

Dat komt door de opeenvolging van verschillende grote kruispunten, het autoverkeer lijkt er uit alle richtingen tegelijk te komen. Er is ook amper infrastructuur voor fietsers. De gloednieuwe fietspaden langs de Kleine Ring houden abrupt op bij de Lemonnierlaan en storten de fietsers tussen het autoverkeer.

De tijdelijke herinrichting moet die problemen aanpakken. Er komen om te beginnen gemarkeerde fietspaden die gescheiden worden van het autoverkeer met betonblokken. Fietsers krijgen ook gemarkeerde oversteekplaatsen, beveiligd met verkeerslichten. Zo verdwijnt een ontbrekende schakel in het fietspadenplan voor de Kleine Ring.

Grondwetplein wordt rotonde

Ook voor het gemotoriseerd verkeer verandert er heel wat. Een aantal rijrichtingen wordt geschrapt om het verkeer vlotter te krijgen (aangeduid met rode pijlen op de onderstaande afbeelding). Zo wordt het Grondwetplein een soort grote rotonde met verkeerslichten. De verkeersstromen komen zo minder in elkaars weg te zitten.

Kleine Ring Zuid verkeerssituatie testopstelling
© Google Maps/BRUZZ
| De verkeersstromen op de Kleine Ring worden vereenvoudigd, de richtingen in het rood verdwijnen

Ook ter hoogte van het spoorwegviaduct verandert er wat. Het verkeer op de binnenkant van de ringweg wordt wat verschoven naar het zuiden, waardoor het tussen de brugpijlers zal gaan rijden.

Extra markeringen en betonblokken moeten de asfaltvlakte meer structuur geven. Verschillende oversteekplaatsen voor voetgangers worden korter en daardoor veiliger.

Testfase

De tijdelijke inrichting is bedoeld als testfase, laat het kabinet van minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) weten. De test moet leiden tot een definitieve aanpassing van de verkeerssituatie rond het Zuidstation. De omgeving van het Zuidstation ondergaat de komende jaren (en decennia) immers een transformatie met nieuwe openbare ruimte en nieuwe woningen en kantoren.

De werken op de Kleine Ring zijn al bezig ter hoogte van het spoorwegviaduct en gaan nog verder in mei. De eigenlijke test met een aanpassing van de verkeerssituatie start in juni en zal een klein jaar duren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?