Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Belga/BRUZZ

| Het Fonsny-project staat op pauze.

Brussel-Zuid inspireert Van Quickenborne: 'Laat NMBS taks betalen op leegstand'

JB
© BRUZZ
18/07/2025
Updated: 18/07/2025 10.00u

Nu de transformatie van de NMBS-gebouwen op de Fonsnylaan in de vergeethoek is beland, stelt Kamerlid Vincent Van Quickenborne (Open VLD) voor om het spoorwegbedrijf leegstandstaks te laten betalen. “Zo dwing je de NMBS om die leegstand actief te bestrijden en doe je iets aan onveilige stadskankers”, zegt hij aan BRUZZ.

Een update van de Raad van State over de herbestemming van de NMBS-gebouwen op de Fonsnylaan laat al twee jaar op zich wachten, blijkt uit het antwoord van federaal minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés) op een vraag van Kamerlid Vincent Van Quickenborne (Open VLD).

Eind 2022 kreeg de omvorming van de gebouwen tot NMBS-hoofdzetel groen licht van de Brusselse regering, maar verschillende stadsverenigingen trokken ten strijde tegen de plannen.

Een advies van het Auditoraat van de Raad van State is sinds juli 2023 hangende. “Op dit moment is het dan ook nog niet precies bepaald wanneer de effectieve werken van start kunnen gaan”, aldus Crucke.

Donderdag bevestigde de minister dat het project on hold staat. Niet alleen door de aanslepende procedure bij de Raad van State, maar ook door de penibele budgettaire context.

1926

Ondertussen staat het pand leeg, merkte ook Van Quickenborne na een treinrit van Kortrijk naar de hoofdstad.

“De buurt rond Brussel-Zuid heeft al zo’n slecht imago terwijl het station een van de absolute toegangspoorten tot ons land is. Tegelijkertijd laat de NMBS dit pand verkommeren”, zegt de gewezen minister tegen BRUZZ.

Het Open VLD-parlementslid is daarom van plan om een wetsvoorstel in te dienen dat leegstand in NMBS-panden moet bekampen. Vandaag is de spoorwegmaatschappij immers vrijgesteld van leegstandsheffingen. Die wet gaat al mee sinds 1926.

“De overheid is met leegstandstaksen heel streng voor private bedrijven, maar houdt zichzelf buiten schot. Zo wordt een overheidsbedrijf zoals de NMBS op geen enkele manier aangemoedigd om leegstand te bestrijden en ontwikkel je dit soort stadskankers.”

‘Leefbaarheid’

“Door de NMBS op dezelfde manier als andere eigenaars te behandelen, ontstaat er een concrete incentive om gebouwen een nieuwe functie te geven, bijvoorbeeld via reconversie, verhuur of overdracht”, gaat Van Quickenborne verder.

“Zulke herbestemmingen kunnen op hun beurt bijdragen aan de leefbaarheid van buurten, aan het tegengaan van verloedering en aan meer sociale controle in kwetsbare wijken.”

De NMBS ging niet in op de vraag van onze redactie rond mogelijke andere leegstaande panden aan Brusselse stations.

5fdd3c5e-fosny.jpg

OMA-Jaspers/Eyers-Asar

| Het Fonsny-project aan Brussel Zuid staat on hold.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Gillis , Stedenbouw , Fonsnylaan , NMBS , Jean-Luc Crucke , Vincent Van Quickenborne