| De typerende paddenstoelenzuilen in de grote quadrilatère, waar Brussel Mobiliteit en MIVB graag een busstation en fietsparking zouden zien

Zuidstation: Gewest wil busstation en fietsparking onder sporen

SDS
© BRUZZ
13/04/2022

Brussel Mobiliteit en de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB hebben samen een aanvraag ingediend bij de NMBS om onder de sporen van het Zuidstation een gezamenlijk busstation voor MIVB en TEC te creëren. De ruimte zou ook plaats moeten bieden aan een grote fietsparking, reparatie-atelier en Fietspunt.

Dat bleek tijdens de laatste commissie Mobiliteit. Parlementslid Anne-Charlotte d'Ursel (MR) klaagde er aan dat er aan het Zuidstation nog altijd geen gemeenschappelijk station bestaat voor de drie gewestelijke busmaatschappijen De Lijn, MIVB en TEC.

"De bussen van De Lijn houden halt ter hoogte van het Baraplein, die van de MIVB in de Overdekte Straat, en die van de TEC aan de Fonsnylaan", vatte d'Ursel samen. "Dat is een absurde situatie voor een treinreiziger die zijn weg richting centrum of Brusselse periferie wil vervolgen. En ze is des te onverklaarbaarder vermits de inrichting van het Zuidstation vroeger een autobusstation voorzag. Dat busstation heeft om de een of andere reden nooit een bus gezien en blijft ongebruikt."

D'Ursel had het daar over de 'quadrilatères', de 'paleizen' onder de sporenbundel, waarvoor eigenaar NMBS begin 2021 een ideeënoproep heeft gedaan. Een van de pistes die toen op tafel lag was die van een grote fietsparking in de grootste quadrilatère, degene die het dichtst bij het Zuidstation ligt. Op onderstaande kaart zie je waar de twee 'quadrilatères' zich precies bevinden (Lees verder onder de kaart)

De 'quadrilatères', vrije ruimte onder de sporenbundel van Brussel-Zuid, waar Brussel Mobiliteit, de MIVB en TEC een plaats voor bussen en Villo-fietsen vragen

"Brussel Mobiliteit en de MIVB hebben samen geantwoord op de ideeënoproep van de NMBS voor tijdelijke projecten in deze ruimte", antwoordde minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in de commissie. "Ze hebben voorgesteld om van de grootste ruimte een plek te maken voor een busstation voor de MIVB en de TEC, en anderzijds ook een platform voor fietsdiensten: gaande van een grote fietsparking, een nieuwe plek voor het Fietspunt Brussel-Zuid, een depot voor teruggevonden fietsen en een reparatie-atelier."

Het voorgestelde busstation zou plaats moeten bieden aan twee MIVB-lijnen (49 en 50) en aan de TEC-lijnen die momenteel op de Fonsnylaan halt houden (365, W en 123). De MIVB heeft berekend dat er plaats is voor negen gelede en acht gewone bussen. "Het is jammer genoeg niet mogelijk om in de terminus bussen van de drie operatoren (dus ook De Lijn, red.) te verzamelen, omdat de ruimte daarvoor te beperkt is", zei Van den Brandt.

Jury

Einde maart moesten Brussel Mobiliteit en de MIVB hun project voorstellen aan een jury, vervolgde de minister. Dat bevestigt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman, die zegt dat in de jury naast de NMBS zelf ook de gemeente Sint-Gillis, het Gewest en vertegenwoordigers van de betrokken ministers zetelden.

"In de komende weken communiceren we aan alle kandidaten waar we naartoe willen, hoe we deze ruimte in de markt willen zetten. Daarna volgt een openbare aanbesteding, maar daarvoor hebben we wel eerst het Richtplan van Aanleg (RPA) van het Brussels Gewest voor de wijk nodig, zodat we weten wat er wel of niet kan."

In de commissie liet Van den Brandt nog weten dat in het geval dat het voorstel afgewezen wordt de openbare ruimte aan de Fonsnykant zal blijven gebruikt worden voor parkeerplaatsen voor MIVB- en TEC-bussen. "Dat heeft als gevolg dat we er geen kwaliteitsvolle openbare ruimte voor de actieve weggebruiker kunnen van maken."

Winkelgalerij

"Het is niet waar dat de quadrilatères nooit gebruikt zijn geweest. Maar het klopt wel dat de NMBS al een goede tien jaar draalt rond een nieuwe invulling. In recente plannen voorzag ze een winkelgalerij op deze plaats, tussen het station en de Kleine Ring. Maar gezien het gebrek aan plaats in de stad en de noden van de buurt, zou het nuttig zijn om te kiezen voor openbare dienstverlening."

De voornaamste belemmeringen, gaf de minister nog mee, zijn de akoestiek en de brandveiligheid van het gebouw. Een brand of explosie op deze plek, onder de sporen van de Noord-Zuidverbinding, zou uiteraard zeer grote gevolgen hebben voor het treinverkeer in heel België.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Gillis , Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni