'NMBS investeert 80 miljoen euro in Zuidstation'

Spoorwegmaatschappij NMBS investeert 80 miljoen in het station Brussel-Zuid. Met het geld zouden onder meer de perrons worden aangepakt. Dat verklaarde minister-president Rudi Vervoort (PS) in het Brussels parlement. Brigitte Grouwels (CD&V) vindt de investering ondermaats. De NMBS kan het bedrag niet bevestigen.

Behalve de vernieuwing van de perrons zijn ook investeringen aan de binnenkant van het station gepland. Voor de buitengevels zouden de plannen nog niet erg concreet zijn. Zo bleek tijdens een debat in de commissie Territoriale Ontwikkeling over de uitvoering van het Richtschema voor de Zuidwijk dat begin dit jaar definitief werd goedgekeurd door de Brusselse regering.

Volgens parlementslid Brigitte Grouwels verdient het Zuidstation een veel grotere investering. "Dit bedrag is onvoldoende om de volledige binnenkant van het station grondig aan te pakken", zegt ze in een persbericht. "Ook lijkt er nog geen plan en nog geen financiering om de buitenkant van het station grondig aan te pakken. Dit is bijzonder jammer, want als internationaal treinstation is het Zuidstation een visitekaartje voor het ganse land."

Grouwels roept kersvers federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) op om dringend werk te maken van de renovatie van het Zuidstation. Dat is met 60.000 opstappende reizigers per dag het drukste station van het land. "In het station van Bergen blijken er nog geen 10.000 opstappende reizigers per dag. Toch wordt volgens voorzichtige ramingen zo'n 300 miljoen euro uitgetrokken voor de renovatie van dit station. Met andere woorden: in het station van Bergen zijn er 6 keer minder reizigers dan in Brussel-Zuid, maar er is blijkbaar wel bijna 6 keer meer geld om dit station te renoveren."

Wachten op investeringsplan
Volgens de NMBS is er nog geen formele beslissing over investeringen in het Zuidstation. Daarvoor blijft het wachten op het nieuwe investeringsplan voor de spoorwegen. "De werkgroepen binnen de Investeringscel van minister Galant waren volop bezig met de evaluatie van de verschillende projecten, maar door het vertrek van minister Galant zal alles nu moeten worden overgenomen door de nieuwe minister van Mobiliteit, François Bellot", zegt woordvoerder Ines Venneman. "In afwachting van dat nieuwe investeringsplan kunnen wij geen info geven over budgetten voor toekomstige projecten."

In eerste instantie staan een opfrissing van de Eurostar terminal en de loketten op het programma. "Daarnaast zitten er een aantal projecten in studiefase: vernieuwing van de perrons 7 tot 21 om het comfort van de reizigers te verhogen, doortrekken van de middengang (gang tussen de centrale gang en de Zuidgang) tot aan de Fonsnylaan om een bijkomende toegang te creëren, creatie van een nieuwe verbinding tussen de centrale gang en de middengang met daarbij extra ruimtes voor diensten, concessies, enz." Maar ook hier is het wachten op het investeringsplan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over