FLITS Juf Ankie BRUZZ ACTUA 1610

| Anki Nauwelaerts werkte zeven jaar bij productiehuis De Mensen, maar lesgeven is haar roeping.

Brusselse kan beste lerares Nederlands worden

Stefanie Nijs
© BRUZZ
05/04/2018

Nederlands geven in Brussel, geen evidentie als de meeste leerlingen een andere taal spreken. Maar Anki Nauwelaerts van het Maria Assumptalyceum haalt alles uit de kast om iedereen mee te krijgen. En dat is ook onze noorderburen niet ontgaan.

Wie het taalonderwijs in Brussel genegen is, mag zaterdag voor één keer de BRUZZ-frequentie verlaten en afstemmen op de Nederlandse radio NPO1. Want dan is de Brusselse leerkracht Anki Nauwelaerts te gast in het programma De Taalstaat, samen met haar collega Annemie Verbeeck.

De jury nomineerde Nauwelaerts voor de titel ‘Beste leraar Nederlands in Nederland en België 2018’, na een overtuigende brief van Nauwelaerts. Er zijn een tiental kandidaten, op 26 mei weten we wie de winnaar is.

“We moeten er niet flauw over doen. Nederlands geven in Brussel is een verhaal apart. Dat heeft er waarschijnlijk toe geleid dat ik geselecteerd ben.” Nauwelaerts (39), leerkracht Nederlands en taalcoördinator aan het Maria Assumptalyceum in Laken, blijft er nuchter onder. “Ik hoop nu vooral dat het Brusselse taalonderwijs extra aandacht krijgt.”

"Nederlands geven in Brussel is een verhaal apart"

Anki Nauwelaerts, leerkracht Nederlands

FLITS Juf Ankie BRUZZ ACTUA 1610

Taalballast afstoffen

Op Maria Assumpta, met vooral ASO-, maar ook BSO- en TSO-richtingen, hebben de meeste leerlingen een andere thuistaal. Frans is de taal van de straat, Nederlands horen ze vaak alleen binnen de klasmuren.

“Hoe kan je het niveau behouden en toch alle leerlingen meekrijgen? Dat is nog steeds heel hard zoeken. We leggen de lat hoog, zodat de leerlingen net op hun tippen staan. Maar alle ‘taalballast’ moeten we afstoffen.”

Moeilijke woorden in het eerste jaar biologie, bijvoorbeeld. “In de cursus staan zeven synoniemen voor het woord ‘borstkas’. Voor leerlingen die minder goed Nederlands spreken, passen we de cursus aan en gebruiken we steeds hetzelfde woord. Zo kunnen ze tenminste mee. Uitgebreide woordenschat komt in de jaren daarna wel.”

Debatten

En ook in het vijfde jaar ASO weet Nauwelaerts wat echt belangrijk is. “Ik organiseer bijvoorbeeld een heus debat in de klas. Een moeilijke oefening, zelfs voor Nederlandstaligen. Maar als de leerlingen met onderbouwde argumenten komen en goed inpikken op wat de anderen zeggen, dan ga ik niet vitten op een rammelende zinsstructuur of een Frans woord dat ertussen glipt.”

Debatten organiseren, het roept herinneringen op aan Nauwe­laerts’ vorige carrière. “Ik heb zeven jaar bij productiehuis De Mensen gewerkt. Een fijne omgeving, waarin ik leerde outside the box te denken. Maar lesgeven is mijn roeping.”

Márquez en #metoo

En dus begon Nauwelaerts als leerkracht Nederlands in Brussel. “Plots stond ik voor een groep Brusselse pubers, per definitie niet geïnteresseerd (lacht). Een vuurdoop.”

Ondertussen staat Nauwelaerts al negen jaar met plezier voor de klas. “Echte voldoening? Als er onverwachts een heel goed gesprek ontstaat tijdens de les. Bij het boek Liefde in tijden van cholera van Gabriel García Márquez maakten de leerlingen zélf de link met de #metoo-beweging, inclusief de kritiek daarop. De literatuurles werd een spiegel van het leven. Dan ben ik zo blij.”

De Taalstaat, NPO1. Zaterdag 7/4 van 11.00 tot 13.00.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Laken, Onderwijs, De Taalstaat, nederlandstalig onderwijs

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni