Brusselse leerlingen leren experimenteren, coderen en ontwerpen met Lego

© education.lego.com

In het Onderwijscentrum Brussel (OCB) krijgen leerlingen sinds een jaar de kans om hun talenten binnen de STEM-richtingen (wetenschap, techniek, ontwerp en toegepaste wiskunde) verder te ontwikkelen via nieuwe workshops met Lego Education. In het Stemlab XL van het OCB ging Brussels minister Sven Gatz (Open VLD), in de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) bevoegd voor Nederlandstalig onderwijs, kijken hoe de kinderen al spelenderwijs bijleren.

De ondersteuning die het OCB aanbiedt richt zich op het ontdekken van STEM-wetenschappen bij kleuters en leerlingen lager onderwijs. De leraren krijgen eerst een vorming in de materie en mogen nadien met hun leerlingen terugkeren om dit ook in de praktijk te stellen.

Speelse probleemoplossing

De kinderen worden uitgedaagd om bewegende constructies te maken, waarbij ze door middel van een speelse probleemoplossing leren coderen en programmeren, maar tegelijkertijd ook wiskunde en taal moeten gebruiken. "Met dit goed uitgebouwd en aantrekkelijk materialenpakket kunnen leerkrachten de leeromgeving van hun leerlingen verrijken en werken aan een hele waaier van onderwijsdoelen", aldus minister Gatz.

De VGC kocht vijftig paketten Lego Education aan en zorgde ervoor dat het OCB een ruimte kon ombouwen tot het Stemlab XL. De onderwijsondersteuners van het OCB gingen inspiratie halen bij de hogeschool PXL, waar ze ook een opleiding kregen over het gebruik van Lego Education. "Lego Education biedt extra kansen voor leerlingen uit een kwetsbare omgeving. Het materiaal is toegankelijk, het bevordert het taalgebruik en het stimuleert leerlingen om hun kennis van de wereld op te bouwen", besluit Gatz.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?