Elke 6 weken examens voor studenten communicatie aan Erasmushogeschool

© Imagedesk Dieter Telemans
| Archiefbeeld

De opleiding communicatiemanagement bij de Erasmushogeschool laat de klassieke indeling van het academiejaar achter zich. Dat bericht de krant De Morgen maandag. Met kleinere lokalen en meer evaluaties in plaats van de klassieke blok, moet de samenhang tussen de verschillende vakken versterkt en de leerstof beter bijgehouden worden: “Twee weken na de examens waren de studenten de helft van de leerstof al vergeten.”

De nieuwe geïntegreerde aanpak zal het tempo van het jaar volledig aanpassen. In plaats van twee of drie zwaartepunten tijdens het jaar, zullen studenten nu iedere zes weken geëvalueerd worden. Ook de begeleiding tijdens het jaar wordt een versnelling hoger gezet. Bovendien wordt er een enorme focus gelegd op de integratie van de verschillende disciplines (zoals bijvoorbeeld economie of sociologie) met communicatiemanagement. Het was voor de studenten niet altijd duidelijk wat die met elkaar te maken hadden. In plaats van te starten met de klassieke vakken wordt de inhoud van die vakken nu in thematische modules gegoten.

Iedere module duurt zes weken en eindigt met een evaluatiemoment. Elke week moeten de studenten hetzelfde stappenplan volgen: eerst een algemene les, dan een zelfstudiepakket op de campus zelf studeren, vervolgens een teamles om te bekijken of er voldoende inzicht is en tenslotte een coachingmoment met de hele groep. Tijdens ieder moment worden de studenten opgevolgd en bijgestuurd waar nodig. Bovendien moeten de studenten naast een evaluatie ook aan de slag met een praktijkgericht vak waar ze opdrachten van echte bedrijven moeten zien te realiseren.

Laboratoriumrol

Blijkbaar is deze aanpak niet geheel nieuw: “Het is een gekende innovatie in het onderwijs,” zegt professor onderwijskunde Martin Valcke (UGent) in De Morgen, “zij het dat ze tot nu toe vooral aan universiteiten werd toegepast, bijvoorbeeld bij de Gentse geneeskunderichting.”

Naast de focus op samenhang tussen vakken is er nog een andere aanleiding voor de veranderende aanpak. “Ons publiek is aan het veranderen,” zegt opleidingshoofd Guy Segers aan BRUZZ. “Onze studenten zijn zeer divers, met een zeer meertalige achtergrond. Om de opleiding te versterken is het dus essentieel dat we dichter bij de studenten staan.”

“We willen de slaagkansen vergroten en studenten leren om zelfwerkzaam te zijn,” zegt Segers. Hij is zich zeer bewust van de laboratoriumrol die de nieuwe geïntegreerde aanpak in Brussel heeft: “In zekere zin spelen we in op de superdiverse Brusselse realiteit, maar deze aanpak kan overal goed werken.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?