Inclusieve bosschool moet sluiten: 'Waar moeten kinderen met autisme nu heen?’

© Roots and Wings
| Dit is een van de gebouwen waar de leerlingen van de Roots and Wings-school les volgen.

De directie van de Roots and Wings-school in het Parmentierpark in Sint-Pieters-Woluwe vreest een gedwongen sluiting, omdat eigenaar vzw Les Stations de Plein Air het contract niet verlengt na juni. De school is vooral gericht op expats en vangt zowel kinderen met als zonder leerproblemen op in een groene omgeving. “Omdat deze school Engelstalig is, valt ze tussen schip en wal op vlak van ondersteuning”, zegt een van de ouders. Met een petitie proberen ze de sluiting tegen te houden.

De Roots and Wings-school huurt op dit moment zijn lokalen van de vzw Les Stations de Plein Air in het Parmentierpark, maar omdat het contract niet verlengd wordt zal de school na juni moeten verhuizen of moeten sluiten. “Midden in de coronacrisis kregen we vorig jaar het nieuws dat we niet meer verder mochten huren. Dankzij onze advocaat hebben we het nog een jaar kunnen verlengen, maar nu wil Les Stations de Plein Air zijn lokalen na juni terug.”

Volgens Yavari was de verklaring van vzw Les Stations de Plein Air dat de school “niet sociaal genoeg is”. “Dat vind ik een vreemd excuus. We zijn dan wel een privéschool, maar we gaan prat op inclusiviteit en we doen ook al sinds de start hetzelfde. Ik zie niet wat er dan plots veranderd is”, vraagt de directrice zich af.

De directie van vzw Les Stations de Plein Air erkent dat dat een van de redenen is, maar zegt dat ze het contract vooral niet willen verlengen omdat ze hun lokalen zelf nodig hebben voor activiteiten. "De directie is al twee jaar op de hoogte en we hebben al zo lang geduld gehad.”

Iets meer dan tien jaar geleden besloot de Canadese Soraya Yavari, die een achtergrond heeft binnen de psychologie, een inclusieve bosschool in Brussel op te richten. Zowel kinderen met leerproblemen en autisme als kinderen zonder leerproblemen volgen samen les op de Roots and Wings-school en natuur speelt een cruciale factor in de onderwijsfilosofie. “Ieder kind volgt een individueel leerpad en wij begeleiden hen daarin. We besteden ook veel aandacht aan emotionele ontwikkeling”, legt directrice Yavari uit.

Ondertussen telt de kleuter- en lagere school iets minder dan vijftig leerlingen. De voertaal is Engels, wat vooral ouders uit de expat community in Brussel aantrekt. “Omdat Nederlands, Frans of Duits niet onze hoofdtaal is krijgen we geen financiering”, zegt de directrice. Hoewel het dus een privéschool betreft, gaat het volgens een van de ouders om een van de enige betaalbare opties van internationaal onderwijs in Brussel.

'Nieuwe locatie vinden te moeilijk'

Yavari legt uit dat het niet gemakkelijk is om een nieuwe locatie te vinden voor een bosschool. “Onze onderwijsaanpak hangt volledig af van een groene omgeving. Meer in de natuur zijn helpt de kinderen beter te slapen, verbetert de werking van hun hersenen en heeft allerlei voordelen op lange termijn, vooral voor kinderen met autisme.” De directrice vervolgt: “Daarom is het park zo belangrijk. We hebben alternatieven proberen zoeken, maar nog niks gevonden.”

Dat er binnenkort in Watermaal-Bosvoorde een nieuwe bosschool opent vindt ze trouwens fantastisch, “want er zouden veel meer bosscholen moeten komen.”

Tussen schip en wal

Ook haar pogingen om externe hulp in te schakelen hebben nog niks opgebracht. Zo probeerde ze al zonder resultaat contact op te nemen met de burgemeester van Sint-Pieters-Woluwe Benoit Cerexhe (CDH) en met het kabinet van Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS).

Benoit Cerexhe reageert dat de gemeente in deze zaak niet kan tussenkomen, omdat het om een privéschool gaat en het domein ook niet in handen is van Sint-Pieters-Woluwe. “We hebben al een tekort aan gebouwen voor onze eigen diensten, dus we kunnen de school ook zo niet helpen”, aldus Cerexhe.

Een van de ouders voegt toe: “Internationale scholen vallen tussen wal en schip. De grote spelers zoals de International School of Brussels behelpen zich wel, maar voor de kleintjes is het moeilijk.”

“Voor ons is het een schrijnende situatie”, zegt diezelfde ouder. “Mijn dochter is nog maar twee jaar en kan dus nog niet naar een andere internationale school waar de leeftijdsgrens vier jaar is. We kunnen haar ook geen jaar thuishouden.”

Petitie met vijfhonderd handtekeningen

De ouder maakt zich vooral zorgen om een plek voor kinderen met een leerachterstand of met autisme. “Het is zo al moeilijk, maar voor kinderen van expats is het nog moeilijker. Op de grote internationale scholen zijn er maar zes plaatsen voor kinderen met autisme. Op de Roots and Wings-school kan het wel. We staan volledig achter de onderwijsfilosofie en zouden het een ramp vinden als de school moet sluiten.”

Ergens hoopt de ouder dat er toch nog een oplossing kan gevonden worden. De school is ondertussen ook een petitie gestart, al ondertekend door meer dan vijfhonderd mensen, en zal volgende week normaal gezien samenkomen met kinderrechtencommissaris Bernard De Vos. “Maar ik vrees dat die afspraak vooral symbolisch is”, besluit Yavari.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?