Sofie Robberechts en Helena Desiron (rechts)

Moeders verlengen schoolmix-actie voor basisschool in Molenbeek

EDB
© BRUZZ
11/01/2023

Twee moeders die vorig jaar via een schoolmix-actie meer Nederlandstalige gezinnen wilden aantrekken om zich in te schrijven in een basisschool in Molenbeek, zullen dit jaar een vervolg breien aan hun project. "We waren overtuigd van de visie en aanpak van de school, maar zagen weinig Nederlandstaligen."

"Wegens succes verlengd," schreef Helena Desiron drie dagen geleden op Facebook. De schoolmix-actie die ze vorig jaar met Sofie Robberechts opzette, bleek een schot in de roos. Toen beide moeders de school vorig jaar bezochten, waren ze overtuigd van de visie en de aanpak, maar zagen ze weinig Nederlandstaligen. Om een meer evenwichtige mix te bereiken, startten ze een actie voor basisschool Ket&Co.

"En dat wierp vruchten af," aldus de moeders. "Van de achttien plaatsen die voor Nederlandstalige kindjes waren voorzien in de onthaalklas, werden uiteindelijk twaalf plaatsen bezet. Een mooi resultaat."

En het zijn niet enkel de cijfers die positief waren, benadrukken de moeders. "Ook inhoudelijk bereikten we onze doelen. Zo konden we ouders een zekerheid van een plek in de onthaalklas bieden en zorgden we ervoor dat ze meteen een netwerk hadden, nog voor de school van start was gegaan. De huidige ouders zijn ook verheugd dat er meer Nederlandstalige kinderen zijn: zo komen ook zij vaker in contact met het Nederlands."

Plan op lange termijn

Om dat succes te herhalen en opnieuw een 'supermix' te creëren, gaan de moeders ook dit jaar op zoek naar Nederlandstalige kindjes voor de onthaalklas van ketjes die in 2021 geboren werden. Samen met de organisatie 'School in Zicht', die van scholen buurtscholen wil maken waar kinderen opgroeien met leeftijdgenootjes uit alle lagen van de bevolking, proberen ze potentiële ouders zo veel als mogelijk te informeren over hun school. "De expertise die we vorig jaar hebben opgebouwd, kunnen we dit jaar opnieuw inzetten," klinkt het.

Beide moeders zijn van plan om het initiatief op langere termijn te ondersteunen. Intussen zijn er drie ouders die de actie praktisch mee ondersteunen. "Van een ervaringsdeskundige hoorden we dat het vooral de eerste jaren zwaar is. Nadien beginnen zich ook broers en zusjes van kindjes in te schrijven en raakt een school bekender. Maar wij zullen het project de eerste drie jaren zeker blijven opvolgen."

96577b83-whatsappimage2023-01-11at152833.jpeg

De poster waarmee de moeders een 'supermix' willen opbouwen

School in zicht

Intussen start de gemeente samen met de organisatie ‘School in zicht’ opnieuw een project op om de sociale mix in de Molenbeekse scholen te stimuleren en om de sociaaleconomische segregatie tegen te gaan.

De gemeente verwijst daarvoor naar PISA-studies van de OESO. Daaruit blijkt dat homogene kansarme klasgroepen een negatief effect hebben op motivaties, attitudes en de cognitieve ontwikkeling. Leerlingen leren meer wanneer ze in een heterogene klasgroep worden gezet, aldus schepen van Onderwijs Jef Van Damme (one.brussels). "Als schepen van onderwijs heb ik steeds veel aandacht besteed aan een sociale mix binnen ons onderwijs. Meer dan 13 jaar geleden al lanceerde ik een project onder de noemer ‘Samen naar school in de Buurt’. De doelstelling is vandaag nog steeds dezelfde, inzetten op een sociale mix die ten goede komt van iedereen. Daarom zijn we vanaf januari gestart met 5 Molenbeekse basisscholen."

Het gaat om drie gemeentescholen en 2 scholen uit het vrije onderwijsnet. "We hebben voor die scholen gekozen", aldus Van Damme, "omdat ze de hoogste socio-economische indicatoren hebben. Met andere woorden de meest homogene scholen met een hoog percentage kansarme kinderen."

Concreet zal ‘School in zicht’ helpen om activiteiten te organiseren die scholen in de kijker zetten bij kansrijke ouders die in de buurt van de school wonen. Van Damme: "Nu is er soms nog een angst bij ouders om kinderen in te schrijven in te ‘homogene’ scholen. Door ouders samen te brengen kunnen initiatieven ontstaan waarbij verschillende ouders zich samen ingeschreven hebben. Dit kan een dynamiek op gang brengen waardoor we ook de volgende jaren iets meer gemengde inschrijvingen binnenkrijgen."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni