3 september 2018: eerste schooldag in Brussel

Scholen vinden amper vervangers

Kris Hendrickx
© BRUZZ
02/09/2019

Het lerarentekort is niet enkel een probleem bij het begin van het schooljaar. Ook tijdens het jaar blijkt het een heksentoer om vervangers te vinden, blijkt uit een rondvraag van het Lokaal Overlegplatform Basisonderwijs. "Terwijl kinderen die houvast van een leerkracht net nodig hebben, zeker in het basisonderwijs."

Dat er een groeiend lerarentekort is in (en overigens ook buiten) Brussel wist u al. Hoe groot dat tekort is, valt doorgaans moeilijk te achterhalen. Het Lokaal Overlegplatform voor het Brusselse Basisonderwijs organiseerde daarom een bevraging tijdens het voorbije schooljaar, waarop twee derde van scholen antwoordde. We vroegen de resultaten op.

Uit de rondvraag blijkt dat minstens 51 ambten niet konden ingevuld worden bij het begin van het vorige schooljaar. Het cijfer geldt enkel voor de scholen die antwoordden en ligt in werkelijkheid dus nog een stuk hoger. "En aan de signalen uit het werkveld te horen zijn de tekorten aan personeel dit jaar problematischer dan vorig jaar," zegt LOP-voorzitster Nadine Engels.

De bevraging legde nog een aanverwant probleem bloot. Directies vinden het ook aartsmoeilijk om vervangers te vinden voor afwezige leerkrachten tijdens het jaar. Bij korte aanwezigheden (van 3 tot 10 dagen) kon zo slechts 6 procent van de leerkrachten vervangen worden. Bij langere aanwezigheden blijft nog steeds ruim de helft van de plekken niet ingevuld.

"Leerkrachten bieden kinderen houvast, zeker in het basisonderwijs. Veranderingen of afwezigheden kunnen erg ingrijpend zijn."

Karlien Tiebout, pedagogisch directeur Vierwindenschool

Karlien Tiebout, directeur Vier Windenschool

De schaarste aan vervangende leerkrachten dwingt scholen vaak tot noodgrepen. “Toen vorig jaar twee leerkrachten zwanger werden, boden zich geen gekwalificeerde onderwijzers aan,” vertelt Karlien Tiebout, pedagogisch directeur van de Vierwindenschool in Molenbeek. "We hebben dus andere profielen moeten zoeken."

In andere gevallen zien scholen zich genoopt om klassen samen te voegen. “We hebben zo van 3 klassen twee groepen moeten maken, terwijl we eigenlijk net hadden gekozen voor kleine groepen,” zegt Tiebout. “We moesten daarvoor een klas splitsen, een ingrijpende maatregel voor de kinderen.”

Naast gesplitste klassen zijn ook veranderende of afwezige leerkrachten een ervaring die veel scholieren raakt. “Zeker in de lagere school is de leerkracht iemand die kinderen houvast geeft en waar ze vaak naar opkijken, zegt de pedagogisch directeur. Als die persoon dat voortdurend verandert, beginnen sommige kinderen zich vragen te stellen. Zoals Wil misschien niemand lesgeven aan mij?

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Onderwijs, lerarentekort, Karlien Tiebout, Nadine Engels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni