opinie

Edito: ook voor de automobilist moet gelden dat de vervuiler betaalt

© PhotoNews
| 70.000 mensen op de Rise for Climate Belgium op zondag 27 januari 2019.

Het was koppen lopen zondag tijdens de klimaatbetoging die 70.000 actievoerders verzamelde voor een beter klimaat. Er is een mondiale urgentie, de bewustwording is lokaal en groeit week na week. In België ageren de overheden in verspreide slagorde. Elk gewest heeft zijn eigen plan. Europa kijkt toe.

In Vlaanderen is de animo niet zo groot. N-VA profileert zich als ecorealist. De industrie en economie mogen er niet te veel onder lijden. Het Brussels Gewest is wel voluntaristisch. Maar is het dat ook in de daden?

Brussel doet wat het kan. Hernieuwbare energie produ­ceren is in een stad niet zo makkelijk. Dus moet de oplossing van elders komen. Het komt erop aan de uitstoot te verminderen. Vooral in de residentiële sector en bij het transport. De afgelopen bestuursperiodes zijn er in die zin twee belangrijke beslissingen genomen. Er is de strenge passiefnorm, waardoor er - zeker voor nieuwbouw - voor­taan stevig geïsoleerd wordt. En er is de lage-emissiezone, die in haar tweede jaar zit, en die vervuilende auto’s uit de stad moet houden.

Steven Van Garsse, chef BRUZZ-magazine

In een interview met Le Soir voegt minister Céline Fremault (CDH) daar nog, voor de nabije toekomst, de dieselban aan toe, het nieuwe mobiliteitsplan Good Move en het nieuwe Lucht- en Klimaatplan, die dit jaar nog zouden moeten worden goedgekeurd. Het Brussels Gewest mikt ook op een uitfasering van verwarming op steenkool (sic), mazout en op termijn ook gas.

Ambitieus? Ja. Toch kon deze regering nog meer doen, met name in de verkeersfiscaliteit.

Het Brussels Gewest heeft die zopas volledig overgenomen van het federale niveau. Het was een mooi moment geweest om met een nieuwe lei te starten. Niets daarvan. Brussel blijft met de aftandse belastingtarieven zitten. Ze zijn onaangepast aan de klimaatdoelstellingen. Fiscaliteit is nochtans het instrument bij uitstek om het wagenpark te vergroenen.

De regering was dat van plan, maar ze is er handig in geslaagd om het dossier te laten verzanden in een werkgroep. Die kwam na veel vijven en zessen met een plan, maar de regering kon er zich niet in vinden. Exit de vergroening van het Brusselse wagenpark. Dat is op zich meer dan een klein schandaal.

De Brusselse regering heeft nog enkele maanden voor de boeg. Na de kreet van de tienduizenden manifestanten afgelopen zondag, kan er maar één antwoord zijn. Neem het dossier weer op en kom met een verkeersfiscaliteit die wel beantwoordt aan wat de bevolking vraagt. Het principe is simpel: de vervuiler betaalt. Er is geen reden te bedenken waarom de automobilist daarvan moet worden vrijgesteld.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?