Rudi Vervoort en Laurette Onkelinx (PS) spelen een potje tafelvoetbal tussen de gesprekken voor een nieuwe regeringsvorming voor het Brussels gewest door

| Laurette Onkelinx en Rudi Vervoort (PS) spelen een potje tafelvoetbal, tussen de gesprekken voor een nieuwe regeringsvorming voor het Brussels gewest door.

Opinie

Edito: Schaarbeek steekt de kop in het zand

Steven Van Garsse
© BRUZZ
19/06/2019

Veiligheid is een kerntaak van de overheid. Meer nog: ze ligt er, historisch gezien, aan de basis van. Het ‘volk’ geeft graag wat vrijheid op, als het daar een veilige samenleving voor in ruil krijgt. Het is een van de verklaringen voor het ontstaan van democratieën.

Het is goed om de politici daaraan te herinneren. Zeker in Brussel. En zeker als het over dat deelaspect ervan gaat: verkeersveiligheid.

Vrijdag werd de onderhandelingsnota vrijgegeven die als basis moet dienen voor een nieuwe PS-Ecolo-Défi-­meerderheid. Verkeersveiligheid is in die nota in geen velden te bespeuren. Alsof het niet belangrijk is voor de nieuwe (Franstalige) meerderheid.

Dat is uiterst pijnlijk omdat vorige week nog een veertienjarig meisje van het zebrapad werd gemaaid door een rodeorijder. Die pleegde ook nog eens vluchtmisdrijf. Niet toevallig in Schaarbeek, dat al een tijd door zware verkeersongevallen geteisterd wordt.

"Verkeersveiligheid is in de onderhandelingsnota voor een nieuwe PS-Ecolo-Défi-meerderheid in geen velden te bespeuren"

Steven Van Garsse, redactiechef BRUZZ

Steven Van Garsse, chef BRUZZ-magazine

Even had burgemeester Bernard Clerfayt (Défi) de urgentie begrepen. Na het dodelijke ongeval van journaliste Stefanie Verbraekel. Er kwam een nota met maatregelen. We zijn intussen een jaar verder. De verkeersleefbaarheid is er nauwelijks verbeterd, het blijft ongevallen regenen, en de sense of urgency lijkt, nu Défi en Ecolo comfortabel in het gemeentebestuur zitten, volledig verdwenen.

De gemeente zwaait met de resem maatregelen die ze genomen heeft en zal nemen, maar ze beseft niet dat die geen indruk maken. Want er wordt nog altijd te hard gereden, flagrant op zebrapaden en voetpaden geparkeerd en als de avond valt, duiken de straatracers op. De gierende banden in de nacht laten er geen twijfel over bestaan.

Het lijkt er steeds meer op dat de gemeente het probleem niet onder controle krijgt. En dan maar liever de kop in het zand steekt. Of de aandacht probeert af te leiden. Dat deed schepen Sihame Haddioui (Ecolo) met verve. Ze keurde op Twitter een ludieke actie van de Mortierbrigade af om automobilisten af te remmen met een afbeelding van een bordeel. Het beeld van de wulpse vrouwen was te gewelddadig. Wat een redenering. Als Haddioui trouwens echt begaan is met vrouwenrechten kan ze beter de vrouwenhandel in de Aarschotstraat aanpakken.

Vreemd was ook een tweet van een RTBF-journalist. Die vroeg zich af of al die (Vlaamse) aandacht voor de verkeersonveiligheid in de hoofdstad alweer een voorbeeld van Brussel-­bashing was.
Niet dus. Alle Brusselaars willen veiligere straten. Communautaire overwegingen doen hier niets ter zake.

We moeten het zeggen zoals het is: Brussel slaagt er niet in om het aantal (dodelijke) ongevallen te laten dalen. Als de volgende regering daar geen werk van maakt, resten er maar twee woorden: schuldig verzuim.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Opinie, verkeersveiligheid , onderhandelingsnota, Bernard Clerfayt, Vluchtmisdrijf, PS-Ecolo-Défi

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni