opinie

Edito: wie regels niet volgt, moet gestraft worden

© Peter Dhondt-BRUZZ
| Het dodelijk ongeval op de Jetselaan van zaterdag 30 maart 2019.

Een dodelijk ongeval. Alweer. Een zwakke weggebruiker. Opnieuw. Keer op keer voelt het als een stoot in de maag.

Met elk slachtoffer zoeken we verantwoordelijken. In eerste instantie de autobestuurders die maar niet willen begrijpen dat de stad geen raceparcours is. “Moordenaars,” schreef een commentator maandagmiddag. Daarmee volgde hij al dan niet bewust de denkwijze van een rechter in Berlijn. Pas vorige week veroordeelde die twee straatracers na een dodelijk ongeval voor moord.
Ook de politiediensten worden met de vinger gewezen, want die zouden van verkeersveiligheid niet allemaal een even grote prioriteit maken.

En tot slot - het zal niemand verbazen - krijgen de politieke verantwoordelijken ervanlangs. Want die lijken er maar niet in te slagen om onze straten in te richten op maat van de gebruikers.
De afgelopen weken hebben we u, BRUZZ-gebruiker, gevraagd welk kruispunt in het Brussels gewest u het gevaarlijkste vindt. We kregen meer dan vierhonderd inzendingen.

Het Sainctelette- en Meiserplein voeren de lijst aan, gevolgd door alle andere usual suspects. Maar lezer Emmy vatte het heel goed samen: alle kruispunten zijn gevaarlijk. Zeker zolang wij ons blijven gedragen zoals we ons nu gedragen.

Kort samengevat: het zijn niet alleen de chauffeurs, het is niet alleen de politie of de politiek die verantwoordelijk is. We zijn het allemaal.

We zijn medeverantwoordelijk omdat we - ook in het verkeer - vooral oog hebben voor onze eigen situatie. Elkaar ZIEN in het verkeer, beseffen dat niemand de straat voor zich alleen heeft, weten dat er regels zijn die moeten gerespecteerd en gevolgd worden en dat wie dat niet doet gestraft wordt: dat zou al veel problemen oplossen.

Laat de overheid dan volgen en de stad aanpassen aan de noden van deze tijd. Zonder ons te laten belemmeren door alle budgettaire en praktische bezwaren zouden we daarbij durven te pleiten om vaker te starten van een wit blad.

Want zolang we blijven vertrekken van een wegennet aangelegd op maat van de auto blijft elke ingreep niet meer dan een lapmiddel. Daarvan is het geschilderde fietspad op het kruispunt van de Jetselaan met de Landsroemlaan het zoveelste bewijs.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?