debat

Ja, er is nog een regering in Brussel

© PhotoNews
| Het akkoord over de kinderbijslag kan een hele prestatie genoemd worden.

Met het reces van de paasvakantie in zicht was het voor de Brusselse regering erop of eronder. Zelfs voor wie het van een afstand bekijkt, kan moeilijk ontkennen dat Vervoort-II un drôle de gouvernement is geworden. Maar wat Vervoort heeft bereikt met de kinderbijslag, is een tour de force.

Steven Van Garsse BRUZZ 1566
© Saskia Vanderstichele
| Steven Van Garsse, chef BRUZZ magazine.

Oppositieleider Vincent De Wolf (MR) vroeg zich af of überhaupt nog een regering is in Brussel, met die kakofonie en dissidenties binnen meerderheid.

Het antwoord is dus ja. Er is een akkoord gevonden over de kinderbijslag, wat een hele prestatie mag worden genoemd, gezien de egelstelling waarin de regering was beland. Moeten de armen meer krijgen? Laat Brussel daarmee de middenklasse niet in de kou staan? Dat soort ideologische discussies.

Iedereen heeft water in de wijn moeten doen, niet het minst minister van Begroting Guy Vanhengel (Open VLD) die serieus zal mogen cijferen om de kinderbijslag de komende jaren betaalbaar te houden.

Maar dat is kritiek in de marge. Wat Vervoort heeft bereikt, is zeker een tour de force. Niet alleen heeft hij de regering op een lijn gekregen. De regering kan ook naar de kiezer met een aantrekkelijke boodschap: niemand verliest bij de nieuwe Brusselse kinderbijslag. Drie vierde zal zelfs meer krijgen dan voordien.

De euforie binnen de felgeplaagde regering kon vorige week dan ook niet op.

Eerder al kon de regering de plannen voorstellen voor Kanal, het andere projet-phare voor Vervoort-II. Een museum aan het kanaal in het magnifieke Citroëngebouw.

Het zijn van die projecten die doen dromen. Het viel een beetje tussen de plooien van het nieuws, maar in La Libre verklaarde staatssecretaris Zuhal Demir (N-VA) dat ze er niet tegen is om kunst uit de federale musea aan Kanal uit te lenen. Welaan!

Ook een derde groot project van de regering krijgt binnenkort definitief vorm: de lage-emissiezone. Daarmee komt de regering (te traag wellicht) tegemoet aan de kritiek van de steeds groter wordende groep actievoerders voor een propere lucht.

Het is intussen ook uitkijken naar de vergroening van de verkeersfiscaliteit die minister Guy Vanhengel heeft aangekondigd en die versneld tot een ontdieseling van Brussel moet leiden.

Dat kan makkelijk door de aankoop van diesels en grote zware vervuilende auto’s extra te belasten. Als Brussel het slim speelt, kan de taks ook worden ingezet om de auto-aankoop zelf af te remmen en zo de overstap van auto naar andere vervoersmodi te stimuleren. Dat is coherent met het Gewestelijk mobiliteitsplan.

De timing is strak, want de hervorming van de verkeersfiscaliteit moet door het parlement en iedereen begint in verkiezingsmodus te raken.

De redactie zag op het Flageyplein zelfs de eerste affiche opduiken voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober. Dat zijn beslist geen vijgen na Pasen.

Hoe transparant is het beleid?

De Brusselse overheden lappen de nochtans wettelijk verplichte openbaarheid van bestuur geregeld aan hun laars. De oppositie, het gerecht, noch de media lijken in staat om daar veel tegen in te brengen. 
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?