Theater: onze top 3 van de week

Waar kan je tijdens deze donkere dagen nog terecht voor een weldadige portie scènelicht? Je leest het hier.

DE VLOED

Auteur en theaterregisseur Paul Verrept schreef een afgemeten monoloog voor actrice Clara van den Broeck. Wanneer er dode lichamen van vluchtelingen aanspoelen, slaan dezelfde vloedgolven ook een bres in de gemoedsrust van het verliefde stel dat aan de kust een comfortabel stekje bewoont. Man en vrouw reageren helemaal anders op deze aantasting van hun private geluk en de morele vragen die dat oproept.

LETTRES A NOUR

De Frans-Marokkaanse islamoloog en onderzoeker Rachid Benzine is regelmatig in het nieuws met zijn contextuele benadering van de Koran, maar schrijft ook voor het theater. Na In the Eyes of Heaven is Lettres à Nour vertelt in briefvorm de relatie tussen een praktiserende intellectuele moslim die zijn religie beleeft als een boodschap van vrede en liefde, en zijn dochter die huwde met een IS-strijder in Irak. Een voorstelling in de vorm van een (Franstalige) theatrale lezing, met Nederlandse ondertitels.

'N VLOOI IN A UUR

De Franse auteur Georges Feydeau was zo’n honderd jaar geleden een van de sterkhouders van het vaudevilletheater. Het hoeft dus niet te verwonderen dat de ploeg van het Brussels Volkstejoêter ooit bij hem zou uitkomen voor een nieuwe komedie. ‚n Vlooi in a uur - de Brusselse vertaling van La puçe à l’oreille - draait om het koppel Victor-Emmanuel en Raymonde Chandebise. Op basis van een aantal vreemde gebeurtenissen hebben ze redenen om elkaar van ontrouw te verdenken. Op deze avond wordt ook de Brusselaar van het jaar verkozen!

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?