Awel merci

Ampe verleidt Smet tot Twitterduel over uitblijven fietspaden

SDS
© BRUZZ
23/11/2017

Brussels schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) en minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) hebben op Twitter een pre-electoraal robbertje uitgevochten. Ampe schuift Smet de zwarte piet toe over het uitblijven van afgescheiden, veiliger fietspaden in Brussel-Stad, en die kaatst de bal meteen terug. Hun gebakkelei kan op weinig begrip rekenen van een resem expats die actief zijn op Twitter, en vooral willen dat de fietspaden er zo snel mogelijk kómen.

Het begon allemaal met een vraag van de in Brussel wonende Noor Jonas Helseth. Die vroeg wanneer de Vijfhoek veiliger zou worden voor de fietser, onder meer door de aanleg van veilige - dat betekent meestal afgescheiden of verhoogde - fietspaden.

Donderdag reageerde bevoegd schepen Els Ampe. Zij verschafte BRUZZ nooit duidelijkheid over het precieze aantal kilometer fietspaden dat tijdens haar ambtstermijn al is aangelegd, nadat ze zelf uitpakte met een oncontroleerbaar cijfer.

Ampe zegt nu dat er nog geen nieuwe opgehoogde fietspaden zijn aangelegd omdat de Stad daarvoor wacht op een vergunning van het Gewest, met andere woorden minister Smet.

Pour réaménager une rue avec des pistes cyclables surelevés, la ville est obligé d obtenir un permis de la région. Chaque permis=regio

— Els Ampe (@ElsAmpe) 22 november 2017

Ze volgt op met een simulatiebeeld van een afgescheiden fietspad, en een tweede steek onder water: "Zo kan het worden als onze plannen een vergunning krijgen van het Gewest. Hier een beeld van de bij het Gewest ingediende plannen."

'3,3 miljoen gekregen van Gewest'
Smet reageert prompt. "In 2015 heeft het Gewest 3,3 miljoen euro uitgekeerd aan Brussel-Stad voor de aanleg van afgescheiden fietspaden in de Vijfhoek in het kader van het Gewestelijk Fietsplan. Op dit moment zijn 0,0 kilometer daarvan gerealiseerd. Waarom zo veel verloren tijd..."

Beide excellenties kaatsen de bal zo nog een tijdje passief-agressief heen en weer. Een impressie:

We zijn blij dat vorige maand, na bijna twee jaar wachten, eindelijk een vergunning werd ingediend voor de eerste kilometer. Hopelijk stopt het daar niet mee. In tegenstelling tot anderen steken wij geen stokken in de (fiets)wielen pic.twitter.com/B8nBYdj9HS

— Pascal Smet (@SmetPascal) 22 november 2017

Aan die laatste tweet hangt Smet een BRUZZ-artikel over een buurtcomité in Brussel-Stad dat, gesteund door Ampe, naar de Raad van State is getrokken over... de aanleg van bredere, afgescheiden fietspaden.

Strategisch zwijgen
Ampe reageert niet op die kwestie, net zoals ze destijds ook niet liet weten waarom ze, als schepen van Mobiliteit, met het buurtcomité naar de Raad van State trok tegen de aanleg van fietspaden.

Ze reageert wel op de vaststelling van Smet dat vorige week de eerste vergunningsaanvraag is ingediend. "Bedankt. De Stad heeft ze ingediend na lang overleg (met jou, de fietscommissie, etc.) om meer kans te hebben de vergunning te krijgen."

Hoe het ook zij, de schepen is er met haar tweetsalvo in geslaagd twijfel te zaaien over wie nu verantwoordelijk is. Ze loodst zo de aandacht meteen ook weg van de niet-aangelegde fietspaden zelf.

De betrokken twitteraars, in dit geval vooral Europese expats die de hele tweedeling gemeente-gewest gewoon afgeschaft willen zien, richten hun pijlen daarna op beide excellenties.

donc en fait encore un exemple de surréalisme belge: deux entités publiques se renvoient la responsabilité. Je dois avouer que vues par un étranger résident en Belgique vous êtes vraiment un spectacle à regarder avec des pop-corns. Un exemple négatif à montrer aux autres pays.

— Marco Luciano (@marcoluciano81) 22 november 2017

Of bijvoorbeeld in reactie op een tweet van een medewerker van Smet:

I wasn't saying it's @SmetPascal's fault, but he just tweeted himself that 0.0km of his planned bicycle lanes have been built in @CityBrussels thanks to the municipality blocking.https://t.co/Axy7bf9uPt
...upon which @ElsAmpe claims he is blocking permits.
See why I am so sad?

— Jonas M. Helseth (@jonashelseth) 22 november 2017

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni