| Bewoners tijdens hun interpellatie in de gemeenteraad van Molenbeek.

Bewoners vragen actieplan voor Molenbeekse sociale woningen

Jasmijn Post
© BRUZZ
30/06/2022

Torenhoge en niet-transparante rekeningen voor gas, water en licht. Slechte isolatie en schimmelplekken op de muur of met te veel mensen in één appartementje wonen: tijdens de gemeenteraad hebben bewoners van de sociale woningmaatschappij Molenbeekse Woningen de problemen aangekaart waar ze mee te maken hebben. Ze vragen het schepencollege om een actieplan.

De bordjes die de bewoners van Molenbeekse Woningen hebben meegenomen liegen er niet om. "Leven zonder water in de brandslangen. Dat is niet normaal" staat in grote letters te lezen. "8.000 euro moeten betalen na een waterlek. Dat is niet normaal," verwijst een ander naar de uit de pan swingende rekeningen. Of: "Ergens anders moeten wonen terwijl de lift wordt gerepareerd. Dat is niet normaal."

De interpellatie is het initiatief van enkele tientallen bewoners van sociale woningmaatschappij Molenbeekse Woningen die zich in een collectief hebben verenigd na de 'Journée des quartiers populaires' in maart 2022. Molenbeekse Woningen bestaat uit 3.340 plekken en 8.600 huurders vespreid over verschillende buurten in Molenbeek.

290424178_4905901482870951_3926654577929629629_n.jpg

| "Ziek worden vanwege het appartement waar je woont. Dat is niet normaal," staat te lezen.

Twee van hen nemen het woord tijdens de gemeenteraad. Bewoner H.P. doet dat voor zijn medebewoners. "Ik heb al appartementen bezocht waar de stank uit de kelder komt door de vochtigheid," zegt hij aan BRUZZ. "Er zijn mensen van wie de buitendeur van het appartement niet goed sluit of de brandveiligheid niet in orde is."

"Sommige appartementen zijn niet bewoonbaar door de vochtigheid. Ik heb een buurman die 39 dagen zijn appartement niet uit kon omdat de lift stuk was. Hij is gehandicapt en kon niet met de trap. Ik ken mensen die als reactie op een klacht te horen kregen: "Als je niet tevreden bent, ga dan maar huren in de privésector."

Een deel van deze bewoners interpelleert nu de gemeenteraad over het gebrek aan regelmatig onderhoud aan de woningen. Bovendien hekelen ze het gebrek aan communicatie met de sociale woningmaatschappij. Ook na brieven, petities, oproepen en vergaderingen blijven de nodige reparaties vaak uit. Het wachten duurt soms zes maanden, soms langer. "Elke keer krijgen we dezelfde kille antwoorden, dezelfde dankbetuigingen voor onze betrokkenheid, en daarna dezelfde stilte tot de volgende verkiezingen," klinkt het tijdens de interpellatie.

Gesprekken met bewoners in het najaar

Burgemeester Catherine Moureaux (PS) laat weten dat Molenbeekse Woningen de levensomstandigheden van 142 families heeft kunnen verbeteren door ze naar een appartement te verhuizen met één of meerdere kamers meer ten opzichte van hun vorige appartement.

Schepen voor Huisvesting Olivier Mahy (MR) herinnert eraan dat de gemeente extra subsidies nodig heeft om de kosten voor renovatie en nieuwbouw te kunnen dekken. De laatste jaren is het budget voor bouwwerken elk jaar gestegen tot een bedrag van 216 miljoen euro per jaar in 2022.

Redouane AsaadiIk, voorzitter van Molenbeekse Woningen, zegt achteraf aan BRUZZ dat de problemen niet nieuw zijn: in 2019 was er een vernietigende audit over het beheer van Molenbeekse Woningen. "Sinds 2019 proberen we het aantal klachten te verminderen. Maar, we zitten met een erfenis: de gebouwen zijn enorm oud en zijn lang niet gerenoveerd." Hij wijst er tenslotte op dat de woningmaatschappij met verschillende renovatieprojecten bezig is.

290697577_1377151442807821_6677295284284521641_n.jpg

| "Een waterrekening van 8.000 euro vanwege een waterlek, dat is niet normaal."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek, Politiek, burgerinterpellatie, Molenbeekse Woningen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni