Hans Bonte: ‘Gele hesjes moeten bij de SP.A zijn’

"Sociaaldemocratie is het antwoord op het gele hesjes-protest. Maar SP.A moet werken aan haar geloofwaardigheid." Dat zegt burgemeester van Vilvoorde Hans Bonte (SP.A) op BRUZZ Radio. Ook op het moeilijke overleg met Brussel en de anti-migratiecampagne van N-VA heeft hij kritiek.

­In volle regeringscrisis over het VN-Migratiepact, schuwt Hans Bonte (SP.A) de harde woorden niet. De burgemeester van Vilvoorde, te gast bij ShoutOut op BRUZZ Radio, draagt tevens het petje van  federaal parlementslid. N-VA is een wolf in schaapsvacht, meent Bonte.

“De geoliede communicatiemachine van N-VA heeft wel degelijk bewust de mediacampagne tegen het VN-Migratiepact gelanceerd, in de meest rauwe Vlaams Blok-stijl van vroeger. Een poging om extreem-rechtse kiezers te winnen.”

Een verdelende strategie, volgens Bonte, die niet aansloeg in Vilvoorde. Daar ging meerderheidslijst SP.A-Groen er de afgelopen verkiezingen 7 procent op vooruit. “Vilvoorde is een van de meest diverse steden van België. Maar wij kiezen ervoor om samen te werken met alle groepen, en er geen wij-zijkarikatuur van te maken. Dat maakt dat onze lijst gedragen werd door de bevolking.”

Gele hesjes

 “We moeten ons openstellen voor de burgers die de straat opkomen. Ik zie dat Ans Persoons met Change-Brussels daarin al een hoopvol politiek signaal geeft. Maar elders haalt SP.A meestal slechte resultaten", zegt Bonte. 

"Nochtans heb je protesten zoals de gele hesjes. Eigenlijk moeten die bij de sociaaldemocraten zijn. Hun klachten zijn hoge facturen en energieprijzen, en veel besparingen. Dat ligt heel dicht bij het standpunt van SP.A", aldus de burgemeester.

Tweede Uplace

Over het overleg tussen Vilvoorde en Brussel, zegt Bonte dat het soms moeilijk loopt. De herbestemming van de Renaultsite is daar het perfecte voorbeeld van, meent Bonte. Die bevindt zich op de grens van Brussel en Vilvoorde. “We wilden daar een winkelcentrum van maken. Geen tweede Uplace voor fun-shopping, maar met supermarkten en tuincentra, plus sport- en onderwijsfaciliteiten.”

“De handelszaken van Schaarbeeklei of de Mechelsesteenweg willen we naar de Renaultsite halen, zodat we die verkeersassen kunnen ontlasten.” Daarover hadden was zelfs een consensus met de administratie van Brussel-Stad, zegt Bonte. “Maar de karikatuur van ‘een tweede Uplace’ heeft het blijkbaar gehaald. Toenmalig burgemeester Yvan Mayeur (PS) heeft destijds het akkoord verbroken.”

Dieselparking

“Pijnpunt is ook de lage-emissiezone in Brussel. Het gevolg is dat Vilvoorde een soort parking van het vervuilend autoverkeer dreigt te worden. Dat soort dingen moet je in overleg kunnen aanpakken. Maar in Brussel is het altijd puzzelen bij wie je moet zijn.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?