Hendrik Vuye (ex-N-VA): 'Belangenconflicten zijn niet uitgeput'

© Jef Van de Veire

“Het is juridisch perfect mogelijk voor de Vlaamse regering om nog een derde en zelfs vierde belangenconflict in te roepen tegen de Brusselse geluidsnormen.” Dat zegt parlementslid en professor Staatsrecht Hendrik Vuye. Het belangenconflict loopt deze week af. De tweekoppige fractie Vuye en Wouters (ex-N-VA) legt daarnaast een wetsvoorstel op tafel om de Brusselse boetes ongedaan te maken.

Vuye stapte vorig jaar samen met Veerle Wouters uit de N-VA en voelt zich duidelijk bevrijd in zijn rol als onafhankelijk Kamerlid. “Ik vraag mij af wat Belgische politieke partijen met 70 miljoen euro dotatie per jaar aanvangen gezien de gebrekkige kennis waarmee ze in dit dossier optreden,” steekt Vuye van wal. “Neem nu de termijnberekening van het belangenconflict. Toen Wallonië belangenconflict na belangenconflict inriep om de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde te verhinderen, telde het de parlementaire recessen niet mee. Bij de huidige belangenconflicten zou het reces van kerst, krokus én de paasvakantie dus kunnen afgetrokken worden. Dan zou het belangenconflict nog een pak langer kunnen doorlopen.”

Maar ook al loopt het tweede belangenconflict van Vlaanderen tegen Brussel af - volgens de ene op 20, volgens de andere op 22 april, een oplossing is volgens Vuye niet in zicht. “Een echte oplossing kan alleen vervat zitten in een federale vliegwet. Het is ondenkbaar dat die er nu komt. Een tijdelijke oplossing lijkt ook niet meteen in de maak. Premier Michel trekt het dossier dan wel naar zich toe, ik heb de indruk dat hij dat eerder doet om te temporiseren, net als bij andere dossiers zoals de vennootschaps- en meerwaardebelasting.”

Juridisch mogelijk
Kan het Brussels Gewest dan na 20 april luchtvaartmaatschappijen beboeten? Niet als Vlaanderen nóg een belangenconflict inroept. “Dat is juridisch perfect mogelijk,” zegt Vuye.

Vlaanderen kon de twee voorgaande belangenconflicten inroepen, omdat het gewest en de gemeenschap officieel twee rechtspersonen zijn, een strategie die de Vlaamse regering toen al letterlijk overnam van de Vuye-fractie. Maar volgens Vuye zijn er nog mogelijkheden. Hoe dat concreet in zijn werk moet gaan, wil Vuye nog niet kwijt. “Laat de regering deze keer eerst maar zelf haar werk doen. Met enige creativiteit kunnen die belangenconflicten zelfs tot in het oneindige gerekt worden.”

De andere optie is dat Brussel en Vlaanderen het overleg voortzetten zonder belangenconflict, maar ook dan is een structurele oplossing nog lang niet in zicht.

Grond van de zaak is dat Brussel autonoom eigen geluidsnormen kan uitvaardigen. En dat de federale regering of het Vlaams Gewest daar geen speld kunnen tussenkrijgen. Vuye zal een wetsvoorstel op tafel leggen dat het mogelijk moet maken om de Brusselse boetes ongedaan te maken. Hij maakt hiervoor gebruik van juridische spitstechnologie.

Slotenmaker
De Brusselse regering legt administratieve boetes op, geen strafrechtelijke. Ze doet dat niet voor niets. Voor strafrechtelijke boetes geldt het principe van overheidsbevel, niet voor administratieve boetes. “Vergelijk het met een slotenmaker. Als die op vraag van de overheid een deur openmaakt, kan hij niet strafrechtelijk vervolgd worden voor inbraak. Hij handelt immers in opdracht van de regering,” legt Vuye uit.

Dat principe geldt niet voor administratieve boetes. “Daarom legt onze fractie een wetsvoorstel op tafel dat het principe van overheidsbevel moet uitbreiden naar administratieve boetes. Zo zal Brussel niet langer luchtvaartmaatschappijen kunnen beboeten die eigenlijk gewoon de richtlijnen van de federale regering volgen, die door Belgocontrol worden opgelegd.”

Vuye rekent op de steun van de Vlaamse partijen om het wetsvoorstel goed te keuren. “We hebben een meerderheid in de Kamer, het kan dus perfect. Het vergt vijf minuten politieke moed om de luchthaven van Zaventem te redden. Het credo van deze federale regering is altijd maar ‘jobs, jobs, jobs’. Wel, hoog tijd dat ze toont dat ze het meent.”

Brusselse geluidsnormen

De verdeling van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem zorgt voor veel onenigheid tussen de verschillende gewesten. Sinds begin 2017 wil het Brussels gewest haar strengere geluidsnormen laten gelden, maar Vlaanderen heeft daar intussen al twee belangenconflicten tegen ingediend.    
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?

Lees ook