Iris-2: 'Bredere Ring is goed voor hoofdstad'

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
08/10/2008
De Grote Ring verbreden is goed voor Brussel: het zorgt voor minder autoverkeer in de hoofdstad. Dat blijkt uit een studie van het bureau Stratec, en het staat ook in het Brusselse vervoersplan Iris-2. De Brusselse regering beraadt zich over een officieel standpunt.

Vlaanderen wil met de zogenaamde Flanders Airport Region de economische activiteiten in het gebied rond de luchthaven verder uitbouwen. Europa dringt er bovendien op aan de files op grote verkeersaders terug te dringen, en ook Vlaanderen wil de verkeersveiligheid verbeteren.

Al in 2006 had het Vlaams Gewest een plan klaar om de Grote Ring rond Brussel, aan de noordelijke kant (tussen de E40 richting kust en de E40 richting Luik), grondig aan te passen. Het drukste stuk moet elke dag 164.000 auto's slikken, en vooral in Wemmel, Vilvoorde en Zaventem leidt dat tot fileleed. Vlaanderen wil daarom enkele afritten afschaffen en tegelijkertijd de Ring verbreden. Elke rijrichting zou van drie naar vier rijstroken gaan. Daar komen aan elke kant nog twee rijstroken bij voor lokaler verkeer. Alles samen is dat een verdubbeling van het aantal rijstroken. Er loopt intussen een openbaar onderzoek over een eerste fase, van de E40 in Sint-Stevens-Woluwe tot de brug van Vilvoorde.

Vorstlaan
Oppositiepartij Groen! is tegen het hele plan gekant. De partij zet daarom een grootscheepse campagne op. Meer beton gieten betekent meer auto's aantrekken, en dat lost het file­probleem niet op. Groen! beroept zich voor dit standpunt op tal van verkeersexperts. De Brusselse en Vlaams-Brabantse afdelingen van de groene partij hebben een gemeenschappelijk voorstel met tien alternatieven klaar.

Maar het Brussels Gewest is alvast niet principieel tegen een verbreding van de Ring. Meer nog: de ingreep is een zegen voor de hoofdstedelijke mobiliteit. Het studiebureau Stratec heeft het over "een erg voordelig effect omdat het ongewenst verkeer weghoudt van de regionale wegen." Er zijn ook cijfers voorhanden. Zo rijden er zevenhonderd auto's per uur op de Vorstlaan en vijfhonderd op de Lambermontlaan om aan het verkeer op de Ring te ontsnappen.

In Iris-2, het gewestelijk vervoersplan dat deze zomer is goedgekeurd door de Brusselse regering, wordt dat standpunt aangehouden. "Geen verzet tegen het ontdubbelen van de Ring. Het zorgt ervoor dat gewestwegen niet langer gebruikt worden als alternatief," staat in een van de bijlagen die niet publiek werden vrijgegeven.

Viaduct van Vilvoorde
Iris-2 koppelt wel voorwaarden aan de uitbreiding. Zo zou het viaduct in Vilvoorde naar vier rijstroken moeten gaan, maar ook het Vlaams Gewest is dat idee niet ongenegen. Verder is het Brussels Gewest gekant tegen het afschaffen van enkele afritten - In een studie van het Vlaams Gewest is bijvoorbeeld sprake van het afschaffen van afrit 8 (Laken/Wemmel). Volgens het Brussels Gewest zorgt dat voor een verhoogde autodruk in Laken en Jette. Eerder liet Vlaanderen echter al verstaan van dit idee af te willen stappen.

Ondanks de studie en de bijlage van het Iris-2-vervoersplan heeft de Brusselse regering nog geen officieel standpunt ingenomen. Begin september is beslist om een werkgroep op te richten. Ecolo lijkt niet bereid de studie goedschiks aan te nemen. En ook CDH-parlementsleden Denis Grimberghs en Hervé Doyen lieten zich in Le Soir al sceptisch uit over de Vlaamse plannen.

Uitbreiding Ring rond Brussel

De Ring zorgt al enkele jaren voor wrijvingen tussen Vlaanderen en Brussel. Is de verbreding van de Ring het juiste antwoord op het groeiende verkeersprobleem? De meningen zijn verdeeld.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek , Uitbreiding Ring rond Brussel

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni