Nieuw mandatenkadaster Brussel-Stad toont zelfs brandstofkosten

© Photonews
| In de nasleep van de Samusocial-affaire was het kersvers burgemeester Philippe Close (PS) menens om orde op zaken te stellen in de wirwar aan vzw's rond de stad.

Op de website van Brussel-Stad is sinds kort opnieuw het kadaster met alle mandaten van de schepenen en gemeenteraadsleden beschikbaar. Deze keer kan de burger naast de weddes ook de onkosten en reizen van de Brusselse mandatarissen nagaan, tot zelfs wie het meest brandstof tankte.

Het mandatenkadaster van Brussel-Stad moest voor eens en altijd klaarheid scheppen in de vele structuren – vooral vzw’s - die verbonden zijn aan het stadsbestuur en haar OCMW. In de nasleep van de Samusocial-affaire was het kersvers burgemeester Philippe Close (PS) menens om orde op zaken te stellen. De balans vandaag is dat maar liefst 55 procent van de 800 mandaten werd afgeschaft en 7 van de 70 structuren helemaal verdwenen zijn. Alle zitpenningen werden ook geplafonneerd op de gewestelijke norm van 78,63 euro. In totaal bespaart het stadsbestuur zo 700.000 euro per jaar.

Het afgeslankte kadaster verscheen een eerste keer online in juli 2017, maar bevatte toen nog erg veel fouten. In april verscheen het aangepaste kadaster opnieuw op de website van Brussel-Stad, maar verdween even later plots geruisloos. Het stadsbestuur wou, na de fusie van enkele vzw’s, de nodige aanpassingen doorvoeren. Ondertussen is dat ook gebeurd en staat het kadaster sinds 22 juni opnieuw online.

Wie zich niet door de 81 pagina’s van het document wil worstelen, kan de zoekfunctie gebruiken om gericht mandatarissen of structuren te doorzoeken. Maar er is meer: deze keer is ook het jaarverslag van de Stad en van vier afgeleide structuren publiek gemaakt. En die bevat heel wat interessante informatie.

Welke schepen tankt het meeste brandstof?

Zo valt er te lezen dat een schepen die dat ambt niet cumuleert met een parlementaire loopbaan, zoals Geoffrey Coomans-de Brachène (MR) of Faouzia Hariche (PS) in totaal bijna 113.000 euro bruto verdient, inclusief onkosten. Wie wel een zitje in het parlement heeft, verdient exact 61.784,66 om zo het totale loonplafond niet te overschrijden.

In de jaarverslagen zijn ook het aantal reizen van de schepenen vervat, en zelfs de brandstofkosten van de dienstvoertuigen die ter hun beschikking staan. Schepen van Huisvesting Mohamed Ouriaghli (PS) en schepen voor Handel Marion Lemesre (MR) blijken het ferventst gebruik te maken van hun wagen. Zij tankten allebei zo’n 1.700 liter, goed voor net geen 2.000 euro.

Opvallend: volgens het verslag tankte burgemeester Philippe Close (PS) amper 85 liter brandstof en gebruikt hij zijn dienstwagen dus amper. Maar dat klopt niet, leert een telefoontje naar zijn kabinet. "De burgemeester tankt ongeveer 1 keer per week, dat zal zo snel mogelijk aangepast worden." Wie dan wel het meest rekening houdt met zijn ecologische voetafdruk, is schepen van Groene Ruimten Khalid Zian (PS) met 250 liter brandstof in 2017.

Het mandatenkadaster is van Brussel-Stad is hier te vinden, wie het jaarverslag wil raadplegen kan hier terecht.

Hoe transparant is het beleid?

De Brusselse overheden lappen de nochtans wettelijk verplichte openbaarheid van bestuur geregeld aan hun laars. De oppositie, het gerecht, noch de media lijken in staat om daar veel tegen in te brengen. 
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?