| De Anderlechtse schepen van Mobiliteit

Brusselaar van de Week

Susanne Müller-Hübsch, schepen in het oog van de storm

Sara De Sloover
© BRUZZ
26/09/2022

Het controversiële circulatieplan in Kuregem gaat als het van de PS afhangt volledig op de schop, de groenen hopen met bevoegd schepen Susanne Müller-Hübsch op kop minstens de krijtlijnen te behouden. Van ‘arrogant’ tot ‘politiek moedig’: portret van een schepen onder vuur.

Het Brusselse leven van Susanne Müller-Hübsch begint in 2008, als de juriste uit Dresden medewerkster wordt van een groen Europarlementslid uit haar thuisstad. Ze vestigt zich in Anderlecht met haar gezin. Eind 2016 begint de Duitse een eigen bedrijf in biologische soep die per fiets naar de klanten wordt gebracht. Dat breidt ze later uit met een cateringservice.

Een kleine twee jaar later is de zaak net winstgevend als haar een schepenpost wordt aangeboden, die van Mobiliteit en Openbare Werken. Ze besluit haar bedrijf te verkopen. “Ze vond het logisch om 100 procent voor de functie te gaan”, zegt parlementslid en Juan Benjumea Moreno (Groen), die Müller-Hübsch ontmoette toen hij zeven jaar geleden naar Anderlecht verhuisde.

Zowel politieke mede- als tegenstanders omschrijven Müller-Hübsch dan ook als gedreven.

“Zij was het die ons samen met collega-schepen Elke Roex benaderd heeft om iets te doen voor de bewoners aan het kanaal”, zegt Paul Steinbrück van Pool is Cool, dat de afgelopen twee zomers het openluchtzwembad Flow uitbaatte. “Ze is pragmatisch en doet haar best om constructieve oplossingen te vinden.”

"Ze zou meer rekening moeten houden met het deel van de bevolking dat het niet met haar eens is"

Gaetan Van Goidsenhoven, MR-gemeenteraadslid Anderlecht

Gaetan Van Goidsenhoven BRUZZ ACTUA 1635

“Rechtdoorzee”, is het eerste woord dat spontaan bij Pieterjan Desmet opkomt om Müller-Hübsch te beschrijven. De schepen heeft dezelfde bevoegdheden als Desmets baas, gewestminister Elke Van den Brandt (Groen). “Ze is open en transparant, what you see is what you get. Ze heeft een visie, maar is ook empathisch genoeg om te zoeken naar overeenkomsten met de tegenpartij.”

'Bulldozerpolitiek'

Maar met dat laatste is niet iedereen het eens. Als het circulatieplan wordt afgevoerd, is dat volgens haar critici grotendeels te wijten aan Müller-Hübsch’ houding. “Als schepen vertoont ze een groot gebrek aan respect voor de gemeenteraad”, zegt Gaëtan Van Goidsenhoven, die voor MR in de oppositie zit. “Met haar houding maakt ze het zichzelf extra moeilijk in een bevoegdheid die op zich al niet makkelijk is. Haar misprijzen valt heel duidelijk van haar gezicht af te lezen. Het is misschien een kwestie van taal of andere persoonlijke factoren, maar zo komt het over.”

“Wij zagen dit probleem al zeven maanden aankomen”, zegt Van Goidsenhoven. “Ze zou meer rekening moeten houden met het deel van de bevolking dat het niet met haar eens is. Er was niet genoeg overleg, en het heeft heel lang geduurd voor ze dat heeft toegegeven. Terwijl ook haar eigen collega’s dat zeggen.”

Schepen van Preventie en Veiligheid Alain Kestemont (Défi) bijvoorbeeld: “Susanne Müller-Hübsch voert een bulldozerpolitiek. Ze is bijzonder arrogant, overtuigd van haar eigen gelijk en maakt gemeenteraadsleden van andere politieke partijen belachelijk. Er was te weinig informatie, communicatie en overleg over het circulatieplan. Ik verving de burgemeester die op vakantie was in juli: 99 procent van de bevolking van Kuregem wist van niets.”

"De beslissing is gezamenlijk genomen door het college, maar net zoals bij een groepswerk neemt Susanne alle werk en verantwoordelijkheid rond het circulatieplan op zich"

Juan Benjumea Moreno, Brussels parlementslid (Groen) dat in Anderlecht woont

Juan Benjumea Moreno (Groen), rapporteur van de Bijzondere coronacommissie in het Brussels parlement

Vóór Good Move had de schepen van Mobiliteit al eens grote bloembakken in de straten gezet, zegt Kestemont. “Toen ze de wijk inging, hebben mensen stenen naar haar gegooid. Natuurlijk is dat schandalig, maar het toont wel aan hoezeer ze dat verkeerd had ingeschat.”

“Ze is vastberaden en sympathiek, en rechtlijnig in haar ideeën”, zegt een ander lid van de meerderheid, dat liever anoniem wil blijven. “Maar die drukt ze te snel door. Uit wat we begrijpen van de burgers, heeft ze te doortastend willen handelen. Maar eerlijk gezegd, al ben ik het niet helemaal eens met haar, ik vind haar wel getuigen van politieke moed.”

Vanwege het circulatieplan werd Müller-Hübsch de afgelopen maanden het slachtoffer van intimidatie en vandalisme, waarna politietoezicht op haar huis werd opgedreven.

“De druk is groot. Na de laatste gemeenteraad werd het haar even te veel, omdat ze het gevoel kreeg dat ze fundamenteel anders, met minder respect, werd behandeld dan de mannelijke politici”, zegt Juan Benjumea Moreno (Groen). “Alle fractieleiders in de gemeenteraad zijn mannen. Zo bleef men de burgemeester wel consequent met ‘meneer Cumps’ aanspreken.”

Müller-Hübsch heeft voor Benjumea wel last van het syndroom ‘beste leerling van de klas’. “De beslissing rond het nieuwe circulatieplan is gezamenlijk genomen door het college, maar net zoals bij een groepswerk op school zal ze er alles aan doen om ‘erdoor te zijn’. Zij neemt alle werk en verantwoordelijkheid op zich.”

Flamande

Zelf zei de schepen vorige week nog aan BRUZZ dat ze blij was met de grote mobilisatie. “We zijn met de participatie begonnen tijdens de Covid19-crisis. We zien nu publiek dat we toen niet hebben gezien. We hebben geprobeerd hen te bereiken, maar het was niet genoeg.”

Of haar Duitse achtergrond heeft bijgedragen tot de clash in de gemeenteraad? “Mijn politieke opvoeding heb ik volledig in België gehad. Mijn ervaring in Anderlecht is in elk geval dat ik als Nederlandstalige, als ‘flamande’, word beschouwd.”

Belangrijk voor haar karakter noemt ze wel dat ze in Oost-Duitsland geboren is. “Ik was 11 jaar toen de revolutie uitbrak. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe mensen plots vrijheden kregen nadat ze ervoor gestreden hadden, en hoe ze die kansen grepen.” Het valt nog af te wachten of Müller-Hübsch het Kuregemse circulatieplan, waar ze zelf strijd voor heeft geleverd, nog snel gerealiseerd ziet worden.

Good Move

Good Move is het mobiliteitsplan van de Brussels gewest dat stapsgewijs in verschillende gemeenten wordt ingevoerd. Het plan heeft zijn voor- en tegenstanders.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek, Mobiliteit, Good Move, circulatieplan, Fabrice Cumps, Juan Benjumea Moreno , Alain Kestemont, Gaëtan Van Goidsenhoven, Paul Steinbrück, susanne müller-hübsch, Brusselaar van de week

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni