Uber had voet in kabinet van Pascal Smet

© Belgaimage
| Pascal Smet was tussen 2014 en 2019 minister van Vervoer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Uber heeft in de periode 2014 tot 2019 zwaar gelobbyd bij het kabinet van toenmalig vervoersminister Pascal Smet (One.Brussels-Vooruit). Dat blijkt uit de Uber Files waar De Tijd, Le Soir en Knack over berichten. Smet bleek ook persoonlijk bevriend met de toenmalige lobbyman van Uber Marc MacGann. Ze wisselden seksueel getinte berichtjes uit.

De Uber Files geven in in 124.000 documenten inzicht op welke manier Uber voet aan de grond probeerde te krijgen in verschillende steden in Europa en de rest van de wereld.

Brussel was in die hele lobby-strategie een belangrijk doelwit. Uit de documenten die De Tijd kon inkijken blijkt dat Uber wel heel ver ging in het lobbyen.

Nog voor de verkiezingen van 2014, waarna Pascal Smet (One.Brussels-Vooruit, en toen nog minister van onderwijs) vervoersminister zou worden, waren er al intense contacten tussen Smet en Uber, waarbij Smet tenminste de indruk wekte de weg vrij te willen maken voor Uber.

Tijdens de regeringsonderhandelingen kreeg Uber informatie doorgespeeld. Het tech-bedrijf kreeg volgens De Tijd de tekst voor het regeerakkoord publiek werd gemaakt. De lobbyisten waren daarover in hun nopjes.

Smet hanteerde dubbel discours

Uiteindelijk zou Pascal Smet zijn taxiplan niet goedgekeurd krijgen. De PS blokkeerde dat, maar tijdens de regeerperiode waren er veelvuldig contacten tussen Uber en Pascal Smet en zijn kabinetschef Mathias Dobbels, die vandaag kabinetschef is bij Frank Vandenbroucke (Vooruit). Er zouden in een half jaar tijd zeker negen vergaderingen zijn geweest tussen het kabinet van Smet en Uber.

Smet hanteerde daarbij, zo blijkt uit de Uber Files, een dubbel discours. Hij kon naar buiten Uber zonder problemen veroordelen, terwijl hij aan Uber liet weten dat hij wel degelijk er alles aan deed om Uber legaal te maken in Brussel.

Uber kreeg ook van Smet eerstehands informatie tijdens de onderhandelingen over het taxiplan. En Smet vroeg aan Uber om, als het taxiplan zou worden voorgesteld, “niet te positief” te reageren en in hun communicatie zijn naam niet te vermelden als het over het taxiplan ging.

Seksueel getinte WhatsApp-berichten

Uit de gelekte documenten blijkt ook dat er seksueel getinte WhatsApp-berichten werden verstuurd tussen de lobbyist Marc MacGann en Pascal Smet. Knack, Le Soir en De Tijd, die de Uber Files uitbrengen, besluiten die om privacyredenen niet te publiceren, maar De Tijd vraagt zich af of het gezond is dat een minister er nauwe relaties op nahoudt met een lobbyist van een belangrijk bedrijf waarop de minister toezicht moet houden.

Smet zegt in een reactie aan De Tijd dat hij persoonlijke relaties goed kan scheiden van zijn politiek werk. Hij ontkent ook niet dat hij Uber legaal wou maken in de hoofdstad, als dat binnen een helder en geregeld kader is. De intensieve contacten tussen Uber en het kabinet maakten volgens hem deel uit van het overleg dat nodig is in de politieke besluitvorming.

Uber Files in Brussel

De wereldwijde onthullingen over techbedrijf Uber tonen aan dat Brussel een belangrijke stad was in de uitbouw van hun nieuwe taxistrategie én dat sommige politici nauwe banden hadden met lobbyisten.
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?